Friday, July 25, 2008

.. تاجين في الراس توجع

ما شاء الله عليا التاجين متأخرة فيهم موووووت
واتمنى ان اصحابهم يسامحوني على التأخير ويعدوهالي
التاج الأول ده مثلا أنا متأخرة فيه بتاع كام شهر مثلا
يعني التاج الثاني يحمد ربنا :) يلا نبدأ بقى


التاج الأول


من إيمي صاحبة مدونة برميل فاضي - ربنا يطمني عليكي يا ايمي -



أذكر 5 أحلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير أشياء ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟

أولا : وأنا صغيرة كنت بحلم أعزف على آلة الكمان أو الأرج ولغاية النهاردة عمري ما لمستهم بس الحلم اتحول وبقيت هموت واتعلم جيتار .. بحب الآلة دي موووووووت

ثانيا : كان نفسي أدخل كلية آداب علم نفس أو علم اجتماع حاجة كده من الحاجات بتاعة الدخول جوا البني آدمين دي وبالثانوية العامة والتنيسق ده ماحصلش طبعا ورسيت على حقوق .. انما بالنسبة لي فهو حلم لسه قدامي ومش عايزة اتنازل عنه

ثالثا : وأنا في ابتدائي أكيد كان حلم بالنسبة لي إني أبقى مدرسة عشان القلم الأحمر والقلم بتاع الطباشير .. لكن طبعا أول ما طولي سمحلي بالكتابة على السبورة ومسكت قلم الطباشير واتحقق حلمي خلص خالص الموضوع ده .. قال مدرسة قال .. مين دي ؟
رابعا : كنت بحلم وانا صغيرة برضو إني أركب طيارة ولسه برضو ده ماحصلش .. أديني مستنية

خامسا : دايما بحلم ان انا و ميرو يبقالنا شقة لوحدنا مفيهاش حد غيرنا احنا الاتنين .. نبقى احنا اللي بنعمل فيها كل حاجة واحنا اللي متحكمين في كل حاجة فيها طبعا... مش بتاعتنا
:)
فيه حلم كده افتكرته زياده .. كنت دايما وانا صغيره نفسي اشتغل في مكتبة كنت بحب اوي وقفة صاحب المكتبة وسط الكشاكيل والاقلام والحركات دي .. بس حاليا الموضوع اختلف بالنسبة لي اما كبرت بقيت همووت واعمل مكتبة .. كتب بقى مش كشاكيل واقلام وشغل العيال اللي كنت فيه ده حاجة كده زي "عمر بوك ستور" .. الحلم ده بقى عندي الفترة دي بطريقة مش طبيعيه بطريقه كده توصله انه يكون هدف اكتر من انه حلم

أذكر 5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك ؟

أولا : بحلم أخلص دراسة على خير

ثانيا : بحلم أكون شخصية كويسة بتحب الناس والناس بتحبها .. وبتعمل خير كتير .. وياسلام لو تبقى نافعه لدينها كمان وتبقى حاجة كويسه كده يرضاها ربنا سبحانه وتعالى والرسول عليه الصلاة والسلام

ثالثا : بحلم إن في يوم من الأيام بابا وماما يكونوا فرحانين بيا أوي ماعرفش بسبب ايه بالظبط ماليش دعوة اساسا المهم انهم يبقوا فرحانين والسلام

رابعا : طبعا طبعا طبعا بحلم إن أنا و ميرو حبيبتي نفضل أصحاب للأبد ويا سلام يا سلام يا سلام لو في يوم من الأيام نبقى ساكنين في نفس المكان يااااااااااااه

خامسا : ده حلم بقى حاجة كده لوحده .. حياه بحالها مش مجرد حلم .. بحلم إني يوم ما يبقى عندي بيت - ده لو بقى عندي يعني في ظل الظروف المحيطة بمجتمعنا الجامد الفيظع ابو عيون جريئة :) - يكون بيت جميل بمعنى انه يكون بيت هادي ومستقر ومطرقع ومرح ورومانسي ..... إلخ .. بيت كده يغير كل المفاهيم الروتينيه لكل اللي حواليه .. بيت فيه أسرة صغنتوتة مبسوطة .. واحد وواحدة كل حد فيهم بيعمل اللي يرضي التاني ويسعده وهما الاتنين بيعملوا كل اللي يقدروا عليه عشان يسعدوا أطفالهم ويطلعوهم شباب أو بنات كويسين أوي وفاهمين دينهم ونافعين ليه .. بيت كده حاجة حلوة يعني
أذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم قبل الآن بزمن ؟

الأول : ميرو .. اعتقد اننا لو كنا اتقابلنا في الحضانة مثلا بدل الثانوي كنت هبقى حد تاني .. لا انا متأكده مش اعتقد بس أكيد كنت هبقى واحدة تانية غيري تماما .. لا كان هيبقى فيه هدوء ولا عقل ولا بتاع .. يلا الحمد لله ربنا ستر .. نحمد ربنا انها جت على اد كده

التاني : دي بقى هخليها عامة شوية يعني مش متوقفه على انه لازم يكون انسان أو حد واحد كمان .. يبقى نقول مدونتي حبيبتي .. وكل أصدقاء مدونتي اللي عرفتهم منها .. وأجمل صفحتين عرفتهم في حياتي صفحتين ضربة شمس من جرنال الدستور الاسبوعي واصدقائي اللي عرفتهم منها

أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلا ؟
جدتي وعمي الله يرحمهم

تهدي التاج لمين ؟
خليها في الآخر

وندخل على التاج التاني .. آآآآآآه ياني انا تعبت .. مش هاخد نفسي ولا ايه

والتاج التاني من صديقي العزيز .. محمد ناجح .. ابن مصر


اكتب 16 صفة عن نفسك
امممممممم .. بحس انه صعب اوي موضوع عن نفسك ده بس هحاول وربنا يفتحها عليا
.. ممكن نقول

هادية طول ما انا في حالي .. عصبية جدا واتنرفز بسهولة موووت ..طيبة بس الأغلبية العظمى بتقول هبله ..رومانسية ..طويلة .. أكبر مشكلة في حياتي اني موودية جدا يعني حالي ممكن يتغير اربع خمس مرات في اليوم من غير اي سبب موود مالهوش علاقة بأي حاجة - ماما بسبب ده بتقول عليا بعفريت مابثبتش على حال - .. بحب الروايات مووت .. بكره الكدب .. بكره الروتين .. بعشق اسكندرية .. الصداع بالنسبة لي مابقاش مرض بقى صفة من صفاتي .. الصداقة بالنسبة لي شيء مهم جدا اذا ماكنش الأهم .. اعتقد اني عاقله إلى حد ما .. او عشان مابقاش كده اوي ولا كده اوي فنقول اني احيانا عاقله واحيانا عيلة .. بحب الضحك والهزار جدا .. بتخنق مووت من الناس المنشّية - مش بتاعة اسكندرية - اللي مابتحبش الهزار .. بحب الخروج لكن ماعنديش مشكلة اوي من قعدة البيت .. بحب السهر اوي وبحب النوم جدا بمعنى اني طول ما انا صاحيه فأنا مستمتعه لكن مادام نمت ماتصحينيش .. اكيد طبعا بعشق القمر والبحر والليل والصبح بس في اوله اوي - الصبح ده طبعا بما اني صاحيه من بالليل لكن ما تصحينيش بدري وتقولي الصبح اهوه لا مش عايزاه شكرا - هههه .. بحب الملاهي جدااااا .. بحب البلد دي موووووووت .. بحب اهلي واصحابي جدا .. بحب كل شيء بسيط .. ممكن كتير جدا احب حاجات اوي وتبقى بالنسبة لي حاجة كبيرة والناس كلها تكون شايفاها حاجات هبله

انا رغيت كتير اوي وكل اللي افتكرته قولته واعتقد انهم بقوا اكتر من اللي عايزة السؤال

اللي ماحدش عمله بقى في السؤال ده اني قبل ما اقعد احاول اكتب كده الصفات قولت لميرو النيرو كوانيرو صاحبتي الحلوة دي تعمله هي وتكتب ال 16 صفة اللي هي شايفاهم فيا وياريتني ما قولت
:)

اتفرجوا .. ده اللي كاتباه ميرو بخط كيبوردها

رومانسية وحالمة طبعا*
هادية طبعتين*
بحبها اوي وهي بتضحك*
بتحب: مطعم مؤمن وعمير ابن بنت خالتها والماج بتاعها والنت و الوقفة في الشباك بليل*

والكابتـشينو و اللون البتنجاني واسكندرية و الروايات والقمر وتيمون وبومبة
عمري ما شفتها منكوشة*
صوابعها أرفع من صوابعي*
بتعيط كتـيييييييـر*
بتحب احمد زكي واحمد حلمي وانغام و كاتبها المفضل طارق امام*
ناقر ونقير هي واخواتها ودلوعة مامتها وحبيبة خالتها*
نفسي اخليها تغير ظبطة ايشاربها *
عايزة حوض سمك كبير وكاميرا ديجيتال وسماعة للموبايل وبرينتر و كشكول سلك كبير*

وسي دي رايتر و تبيض أوضتها وتصلح الكمبيوتر
نفسها تـتـجوز واحد متدين على رومانسي على متفاهم على دمه خفيف*

وفوق كل ده لازم يكون طويل
بتعرف تكتم زعلها جواها وتعمل مكرونة طعمها حلو اوي*

وبتعرف تغسل المواعين من غير ما تـبل هدومها
مابتعرفش تحوّش فلوس ومابتعرفش تذاكر بليل ومابتعرفش تنام بدري*

ومابتعرفش توطي صوتها مادام اتنرفزت
"مقارنة بسيطة بين عبير زمان وعبير دلوقتي تخليك تؤمن جدا بمقولة "الزمن ياما بيغير*

اصلها كانت حد منطوي ومش بتخرج ومش بتختلط غير باتنين تلاته من الناس,, وانا ماينفعنيش الكلام الهادي ده
وكان لايمكن افضل صاحبتها وهي كدة
وحصل اللي محدش كان متوقعه وعبير بتاعت زمان دي راحت لحالها
كل ده علشان بقت صاحبتي طبعا,,, هع هع هع
اصل انا اصاحب واحدة منطوية وبتحب القعاد في البيت؟؟
ليه اعمل في نفسي كدة ليه انا؟؟؟
اتجننت في عقلي انا واللا ايه,,,, بس خلاص بقى ده كان زمان,,, "والزمن ياما بيغير"

اجمل حاجة حصلت في حياتي....هي*

وكانت دي الصفات اللي ميرو شايفاها فيا
:)

النقطة الأخيرة بقى في التاجين الفظيعين

الإهداااااااااااااااء
أهدي التاجين بقى لمييييييين ؟
بداية التاجين إهداء لكل حد هيعدي على البوست ده ياخدهم زي الشاطر الأمور كده ويجاوب ويناديني اتفرج
الإهداء المسمى بقى
صديقي الجميل اللي اهداني اول تاج في حياتي .. شادي أصلان
الصديق العزيز اللي اهداني التاج الثالث .. إبن مصر ادخل زي الشاطر كده خد التاج الاول يلا عشان التاني انت اللي باعتهولي طبعا

وزي ما قولت في الاول اي حد يعدي يحل على طول
يلا سلااااااااام
يالهووووووووي ايه ده كله .. انا كتبت كل ده !!!! رغي اهوه لا قبله ولا بعده .. مش عايزة حد يطلب مني بوست جديد قبل 6 سنين مثلا
:)

14 comments:

شادي أصلان said...

جاي اهو و اول واحد كمان
بقي كدا بتعمليها فيا وتبعتيلي التاج؟
طيب ماشي
بس قوليلي انتي جبتي الجرأه دي منين علشان تجاوبي علي التاجين دول؟
هجاوب عليهم بس استني شوية علي
صراحتك حلوة علي فكرة

إشراقة أمل said...

ازيك عاشقة
اجابات متميزة ماشاء الله عليكي

بس شو هاد انتي كدا هتخلي الناس تخاف انها تعلق على الموضوع
بعدين تتلبس بالتاج
يلا ربنا يعطيكي الف عافية
والله واضح انك تعبتي جدا بالموضوع
سلام
اشراقة

عاشقة القمر said...

ابو اصلان الجميل اللي زعلانه منه تقريبا ..
جاي اول واحد وهو فايته اساسا موضوعين بسبب التأخير :(
بس جاي اول واحد المره دي والواحد ما بيعرفش يزعل منه هنعمل ايه بقى ..
اه شوفت اشمعنى انت دبستني في اول تاج ليا في حياتي كان لازم اردهالك يا معلم :)
جرأة غير معتاده صح .. شوفتني وانا فظيعه وبجاوب على كل الواجبات :) هاتلي حاجة حلوة بقى
خلاص اوك استنى عليك زي مانت عاااايز بقولك جاوبت التاج بعد شهوووور .. بس اوعى انت تعمل كده واستناك شهور
ربنا يخليك يا شودي ميرسي - على فكره يا شادي كتبتها حاجات كتير اوي شودي وشيدود وحاجات عجيبه كده .. اصلي عمري ماقابلت دلع شادي ده ممكن يبقى ايه .. اما تعدي تاني ابقى قولي تكسب فيا ثواب - :)
وماتتأخرش تاني يا بيه

عاشقة القمر said...

الحمد لله يا اشراقه .. وانتي كمان عامله ايه .. يارب تكوني بخير
والله شكلهم كده فعلا يا اشراقه .. واضح ان الكل خايف يرد بسبب التدبيس
:)
ربنا يخليكي يا جميلة ونورتيني بزيارتك العسوله ويارب دايما منوراني
سلام

blue-wave said...

حلو التاج
وحلوة المكرونه
وحلوة مواصفات الشخص اللى بتتمنيه حسب مواصفات ميرو
بحد ربنا يكرمك بيه
ويكون طويل:))
تحياتى

الملاح التائه said...

مساء الخيرات
باعتباري من مواليد برج الدلو
أعتقد إن إنتي كمان مواليد هذا البرج العظيم برج الناس اللى مش زي اي حد ؟
اللى بتكره الروتين وعندها رغبة مكبوته في الثورة على كل ماهو ثابت وأصيل ومتعارف عليه
بتحب الروايات
أحلى حاجه فيهم حبهم للروايات
وموديه جداااااااااا
فظاع يلخبطوا الناس اللى بيتعاملوا معاهم
مانت كنت كويس يابني دلوقتي من ثواني !؟
ايه اللى جرالك !!!؟
أنا صح بقى ؟
برج الدلو صح ؟
اجاباتك بتقول كده
ولو جاوبت هاكتب شئ شبيه باللى كتبتيه باختلاف بسيط إن ماعنديش ميرو
:)
حلوة إجابتك
والأحلى شخصيتك
ده لو كنتي برج الدلو
أو لو ماكنتيش برضه عادي
تحياتشي

عاشقة القمر said...

د / عمرو
ههههههههههههه .. ربنا يخليك ميرسي .. ووالله هو مش شرط ده ضرورة :) .. اصل اما ابقى انا اطول اصحابي واطول بنات العيلة واطول زمايلي يبقى مش بمزاجي
:)

عاشقة القمر said...

الملاح التائه
طبعا برج الدلو .. برج الدلو جدا .. هو بعينه بغباوته بموده العكر
:)
تماااااام برافو عليك جدا .. هو انا باين عليا اوي ولا ايه ..
ميرسي على كلامك الجميل ونورتني بزيارتك الأولى واللي اتمنى انها ماتكونش الاخيره وتكررها كتير بما انك طلعت جار في نفس البرج
:)

إبن مصر said...

عبير
ازيك انا واضح انى اتأخرت على ما جيت اطمن بس كمان كان لازم تزورينى وتعرفينى انك دبستينى فى تاج زى انا ما دبستك
بس انا هعلق على التاج الأول احلامك المستقيلبه فعليه يعنى الحلم الاول جميل جدا جدا
بحلم أكون شخصية كويسة بتحب الناس والناس بتحبها .. وبتعمل خير كتير .. وياسلام لو تبقى نافعه لدينها كمان وتبقى حاجة كويسه كده يرضاها ربنا سبحانه وتعالى والرسول عليه الصلاة والسلام
وعلى فكره انتى فعلا محبوبه من الناس والدليل قالوله
اما بالنسبه للتاج التانى احلى مافيكى انك خليتى ميرو هى اللى تقول جديده الفكره وجميله كمان
ان شاء الله استلم التاج بس مش هينفع النهارده لأنى ببساطه لسه منزل موضوع حااالا
تحياتى وانا طولت قصد علشان اتأخرت عليكى وقولت اتقل نفسى شويه واكون معاكى كتير فى مدونتك اللذيذه

تحياتى ومرسيه جد جدا على التدبيسه دى فى التاج
وباين عليها ميرو اللى موصياكى
هههههه
تحياتى
nageh

كراكيب said...

ولد ولد,, ناجح
يالهوي على الشرانية اللي في الناااااااس
والله ما انا الللي قولتلها ده انا فضلت اقولها بلااااش ماتعمليش كدة في الناااس الطيبين -اصل انا كنت بحسبك طيبين- طلعت من الشريرين وانا معرفش
المهم بقى
تقولي لأة طبــعا انا هديله التاج يعني هديهوله وماتدافعيش عنه يا مرام لو سمحتي علشان انا اللي فيا منه مش قليل
وانا اقولها يا بنتي استهدي بالله مش كدة ماكنش قصده
تقولي ماكنش قصده؟؟ على نفسه يا ماما قال ماكنش قصدة قااال
يالهووووووي دي قالت كلااااااااام
بس انا مش هقولك بقى انا جاية اهدي النفوس واروح

هع هع هع,,,, تصبحوا على خير بقى

عاشقة القمر said...

ابن مصر
معلش عدت عليا دي .. عديهالي المره دي والتاج الجاي بإذن الله هاجي واقولك
:)
ههههههههه .. ربنا يخليك يا محمد وكويسه اوي قالوله دي
ميرسي .. كويس ان الفكره كانت حلوة .. عشان تعرف بس نحن نختلف عن الآخرين خااااااالص
:)
انت تنور وتطول زي مانت عايز هو احنا عندنا كام ابن مصر في مصر
:)
هههههههه .. ايوووون هي ميرو ايوووووون - ده نتيجة ردك يا ميرو يا حبي انا كنت هقوله انك مظلومة بس بما انك هتهدي النفوس فماتلاقيش - ههه

عاشقة القمر said...

مرااااااااااااام
ههههههههههههه .. يختييييييييي .. يخربيت - على رأيك - ايه الكلام ده ومين اللي قاله .. هتوديني في داهيه .. امال بتعملي كل ده وانا لسه هنا امال اما اسافر هتعملي ايه في البلوج وانا غايبه هتشربيها سجاير
:D
نتحاسب بعدين يا هااااااااانم اما اشوفك بكره بإذن الله استعدي

الملاك said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دى أول زيارة لمدونتك أختى عاشقه وبصراحه هى جميلة جدا ومميزة أحب أحياكى عليها وعلى صراحتك وأقبلينى كزائرة دائمة لكى
تحياتى لكى

عاشقة القمر said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ربنا يخليكي يا الملاك .. وشكرا ليكي على رأيك الجميل في مدونتي الصغنتوتة .. وزيارتك ده شيء يسعدني واتمنى دوامه .. منوراني