Friday, June 13, 2008

.. معايا تاج .. معايا تاج .. لللالالللالا


أول تاج يتمررلي في حياتي التدوينية .. يا أهلا يا أهلا

أولا وقبل ما أبدأ الإجابة على اسئلة التاج اللي جاني من حيث لا أدري ولا اتوقع .. قولت احذركم من رغيي وياريت تستحملوه يعني ومش انا اللي عملت فيكم كده على فكره .. اللي عمل فيكم كده صديقي العزيز اللي مررلي التاج شادي أصلان .. وعايزة اقولكم كمان اني مهما رغيت فهو رغي مختصر .. ايووووون مختصر .. حاولت والله على اد ماقدر اختصر عشان دي اجابة اسئلة مش مقالات .. يلا بقى اسيبكم مع الرغي .. قصدي مع التاج
:)

التــــاج

هواياتي : ممكن نقول القراءة وأحيانا بشخبط – الكتابة يعني - ، وبسمع أغاني كتير جدااااااا ، وحاليا النت ومتابعة المدونات ، وبحب المشي جدا أحسن واحدة تمشي مسافات طويلة من غير ما تحس بالوقت مادام مشغلة حاجة مسلياني أو ماشية برغي مع حد ومستمتعه ، وتقشير الثوم بالنسبة لي هواية :)

أشهر عيوبي : العصبية .. أما بتعصب واتنرفز صوتي بيعلى وببقى مزفتة بزفت ، صحيح بحاول إني ما اتعصبش واتكتم بس المشكلة إني سهل جدا إن حد يستفزني وينرفزني ، ولو على العيوب من وجهة نظر الناس فهتلاقي كتيييييير يمكن لو رصيتهم تلاقوا إن أنا عيب أساسا يعني عيب في شكل بني آدم :) .. زي مثلا الطيبة اللي هما بيقولوا عليها هبل ، والهدوء ، والرومانسية الزايدة – من كام يوم مثلا صحبتي حبيبتي ميرو قالتلي انتي رومانسيتك طافحه عليكي صحيح انا مش فاهمه ازاي بس ماشي - ، القاعدة في حالي اللي هما بيقولوا عليها انطواء ..

حاجات بكرهها جدا : اممممممم .. الكذب ده أولا بكره الكذب جدا مش معنى كده اني مابكدبش لا أكيد بكدب بس الكدب الاهبل يعني الحمد لله عمري ما كدبت كدب يئذي حد ولا يعمل مشكلة .. فبكره الكدب ومابعرفش اتعامل مع الحد اللي ابقى عارفه انه كدب عليا او احس بكدبه ، بكره كمان إن حد يخليني أعمل حاجة أنا مش عايزة أعملها مهما كانت الحاجة دي صغيره او هبله لمجرد ان ليه سلطه عليا أيا كانت من قريب ولا من بعيد كبيرة ولا صغيره .. فعلا دي أكتر حاجة كرهتها في حياتي أو العكس إن حد يمنعني عن حاجة بحبها .. بكره كمان الروتين جداااااااااااا ، وبكره كتب التعليم مووووت ، بكره الامتحانات ، بكره الاستخفاف بتفكيري أو شخصيتي ومشاعري .. بكره اني اكون بكلم حد واحس بعدم اهتمامه ، بكره الخوف ، بكره التطفل .. واضح اني بكره حاجات كتير اوي ..

حاجات بحبها اوي ومش بمل من تكرارها : الكمبيوتر ، السفر لاسكندرية حبيبتي طبعا ، القاعدة والرغي مع ميرو حبي والخروج معاها ، التواجد مع ناس معينيين من صحابي وأهلي ، بحب الورقة والقلم جدا حتى لو مش هكتب بيهم اي حاجة تتفهم بس بحس بعشق بيني وبينهم ، بحب القاعدة ادام البحر وعمري ما أمل منها ، بحب المكرونة بكل أنواعها والبطاطس المحمرة وممكن أكلهم كل يوم :) ، بحب سماع الاغاني كتير ، بحب دباديبي جدا ومش بمل من الكلام معاهم ابدا – بس ماما بتقلق ساعتها على قوايا العقلية - ، بحب تيمون وبومبا مووت ، الفرجة على الافلام الاجنبي اللي بحبها والكارتون .. يعني وانا قاعدة بتفرج على فيلم اجنبي لا بشوف ولا بسمع غير الفيلم .. ممكن حد يعدي بيني وبين التليفزيون ويقولي حاجة ويخرج من البيت ولا اشوفه ولا اسمعه واما يخلص الفيلم اقوم اسأل عليه راح فين ..

سؤال بيستفزني جدا : أي سؤال غبي .. بكره الاسئلة اللي تحس فيها بالغباء وتحس انك عايز تناول اللي سألك بضهر ايدك تلزقه في الحيطة ، والسؤال برضو اللي ممكن تعرف إجابته من غير ما تسألني زي مثلا مين اللي اتصل واتصل الساعة كام بالظبط .. امال هما عملوا خاصية الاظهار دي ليه ولا احنا مشتركين فيها ليه اذا كان كل اللي جاله تليفون هيسألني انا عن بياناته ، والسؤال الفظيع الشنيع المريع اللي دايما بيتسئل للواحد أول ما يدخل من باب البيت واللي في البيت يشوفوه .. انت جيت يا مش عارفه مين ؟ واللي دايما بجاوب عليه ب لأ .. رخامه بقى :) .. واكيد اكيد اكيد كل الاسئلة الساذجة اللي بتتسئل للأطفال انت في سنة كام يا حبيبي ؟ بتحب ماما اكتر ولا بابا ؟ مين اللي جابلك المش عارفه ايه الحلو ده ؟ شاطر في المدرسة ؟ بتحب العربي اكتر ولا الحساب ؟ وانتوا مالكوا .. ما كل واحد يخليه في حاله يا بني آدمين ..

أمنيتي في الحياة : نفسي أمي وأبويا يكونوا راضيين عني عشان ربنا يرضا عني ، وهموت وأخلص دراسة ، نفسي أنا وميرو نفضل أصحاب وحبايب طوووول عمرنا ، نفسي كمان في واحد علي - ماحدش هيفهم غير ميرو هبقى أقولكم بعدين ايه علي ده .. شويه كده .. نفسي اكون واحدة كويسه وافضل انا وماتغيرش عشان الناس عايزة تشوفني غيري وابقى عايشه حياة عادية وهادية بس مش هادية اوي يعني وبحب كل الناس والناس كمان بتحبني .. العادي يعني

حاجات مؤمنة بيها جدا : مؤمنة بإن كل واحد مكتوب له نصيب لازم ربنا هيبعتهوله واستحاله حد يقدر يمنعه عنه بس كل شيء بميعاد ..
مؤمنة كمان بإن أي حاجة تحصل للواحد لازم يرضا بيها ويحمد ربنا لانها اكيد فيها خير ليه حتى لو ده مش باين في اللي حصل اول ما حصل لكن اما بتهدى وتفكر فيه صح لازم هتلاقيه يا فيه خير يا بعد عنك شر ..

أكتر حاجة فاشل فيها : اكتر حاجة فاشله فيها فعلا هي بداية فتح علاقات اجتماعيه مع الناس وجها لوجه ، يعني عمري ما اعرف اروح اتعرف على ناس كده من نفسي فاشله مووت في الموضوع ده أو يمكن ما بحاولش .. بكسف مش بتكسف لا بكسف

:D

وظيفه بحبها : والله ماعرف

أخيرا وصلت للنهاية مثلي الأعلى في الحياة : بحس انه مش شرط يكون شخص بعينه أو حد مشهور أو .. أو .. أو .. اعتقد انه أي حد أخدت منه حاجة استفدت منها في حياتي أو علمتني حاجة جديدة .. بس لو عايزين ولازم شخص معين فيبقى تقولوا عمرو خالد .. بحب الراجل ده جدا وبحترم تفكيره وشخصيته وكلامه جدااااا .. واعتقد انه اكتر حد بيقدر يأثر في حياتي .. بس في غير كده ففعلا زي ما قولت في الاول مثلي الاعلى ممكن يكون أي حد عمل حاجة او قال حاجة افادتني مش شرط حتى اكون فعلا عملتها بس حسستني بحاجة كويسه واتخزنت عندي واكيد هتنفعني اما اقابل الموقف اللي تساعدني فيه ..

وبعد ما خلصت رغي أحب اشكركم انكم صبرتم عليا للأخر كده واستحملتم رغيي الكتير .. وبالرغم من اني مش بحب الاسئلة عشان بتبقى محتاجة للاختصار وانا مش بعرف اختصر اللي حابه اقوله او اوصفه بس متشكرة ليك يا شادي عشان خليتني ارغي كتير بس اوعى تكررها تاني ..

وعلى فكرة يا جماعه انا متدبسه في تاج تاني .. اصلهم اتبعتولي الاتنين في يوم واااااااحد .. بس اخد نفسي من ده شوية وابقى اجي بالتاني .. وربنا يستر

وفي النهاية أحب امرر التاج لحبايبي حبايبي


مهاميهو حبيبتي .. أحسن تستاهل

حموووووود صديقي العزيز .. يعني إيه حلم

والمفاجأة الكبرى .. حبي شقي قلبي

ميرو النيرو كوانيروووو .. كراكيب


وأي حد يعدي ونفسه فيه ياخده طبعا ويبقى يقولي عشان ادخل اتفرج


وإلى اللقاء في التاج الثاني .. قريباااا

28 comments:

إبن مصر said...

معقوله اول تعليق دى اول مره تحصل معايا
طيب احجز وارجع بقا

إبن مصر said...

اولا انا تشرفت بمعرفتك يا" قمر" مش (عاشقة القمر) فإنتى اكيد قمر
يعنى من كلامك عن نفسك اكيد اموره
ومش هغازل اكتر من كده علشان ممكن اتفهم غلط
المهم من كلامك كده واضح انك نسيتى كمان تقولى على نفسك انك تلقائيه اوى واحلى كلام قولتيه فى امنياتك بجد امنيات جميله وربنا يحققها ليكى ان شاءالله وان كان ليكى فيها خير واعتقد انها كلها خير ومبروك على التااااااااج الف مبروك
وعقبالى ياااااااااااااارب
تحياااتى ليكى جدا

عاشقة القمر said...

فعلا اول مرة ؟ عشان تعرف بس عندنا حقق احلامك
:D
لا اموره ولا حاجة والله ماقولت :).. وبالنسبة للتلقائية فالتاج ماسألش غير على العيوب .. ايه ده هي دي كمان عيب ولا ايه :) اهو ابن مصر زودهملي عيب ..
.. ابن مصر
ميرسي ليك جدا على كل كلامك الجميل وعلى زيارتك اللي شرفتني واسعدتني كمان واللي اتمنى انها تكون زيارة دائمة يعني الاقيك في كل بوست ان شاء الله لو مش هيضايقك يعني :) وبالنسبة للتاج لا عقبالك ولا حاجة التاج مني ليك وياريت ادخل في اقرب فرصه عندك الاقي اجابته .. يلا اديك دبست نفسك بنفسك اهوه
شكرا على مرورك الجميل

أمل فتحى عزت said...

اسعدنى المرور بمدونتك وأتمنى لك التقدم والمزيد من الاهداف النبيلة
كما أدعوك لزيارة مدونتى والتى محتواها
تعالوا نسافر المسافات الى زمن من المحبة لاينتهى
كما أدعوك لقرأة قصتى
(بكل لغات العالم أحبك)

ادم المصرى said...

مش تقولى لما تعملى حاجه يبنت انتى مش انا بجيلك وبعرفك اشمعنى انا انا زعلت على فكره...
وامنياتك الجمده دى كانت فين طب بقولك بقه
..
ادعوكم لنتعاون سوين فى جعل يوم من اجل ديننا فى انتظار مروركم الى مدونتى

sebofy7alo said...

أول تعليق
أية الفن دة كلة والمواهب في الردود على التاج بصراحة مطلقة أحيكي عليها
ومبروك على التاج
تحياتي

شادي أصلان said...

ربنا يحميكي لشبابك يابنتي
انا معرفتش ارغي كدا وان كنت اتمني
مع اختلافي معاكي في بعض الحاجات
بس اسمحيلي انا بجد توقفت عند بعض الاجابات التي توضح شخصية مميزه وجميلة
شكرا لاهتمامك

عاشقة القمر said...

.. أمل
ربنا يخليكي وميرسي على تمنياتك الجميلة .. واكيد ان شاء الله هيكون لي مرور بمدونتك وهقرا القصه لاني بحب القصص والروايات جدا .. وواضح ان قصتك هتكون حلوة لان اسمها حلو اوي .. شكرا على زيارتك يا جميلة واتمنى منك تكرريها تاني

عاشقة القمر said...

آدم
لا واحنا مانقدرش على زعلك .. عديهالي المرة دي وان شاء الله ماتتكررش تاني
:)
وبالنسبة للمرور استناني اكيد هاجي ابص
منووووور

عاشقة القمر said...

sebofy7alo ..
اول تعليق واتمنى مايكونش الاخير .. والله يبارك فيك عقبالك اما حد يدبسك في تاج كده قريب ان شاء الله .. ما تيجي ادبسك انا وتاخده لو حابب
:)
وشكرا على كلامك الجميل والكتير عليا وعلى الزيارة .. ابقى تعالى تاني كتير
:)

عاشقة القمر said...

ابو اصلاااان
تاااااااني جاي متأخر تاني .. اعديهالك المرة دي كمان ولا اعمل ايه .. هعديهالك عشان انا طيبة بس
:D
هههه .. ماعرفش والله يابني انا من ساعة مادخلت عالم المدونات وانا بقيت رغاية كده زي مانت عارف وبتشوف في ردودي عندك ..
شادي شادي شادي هو انت ممكن تيجي تاني وتقولي مختلف معايا في ايه عشان نفسي اعرف ؟ .. وشكرا ليك انت على التاج وعلى كلامك الحلو اوي ده اخجلتم تواضعنا ياباشا
اهو شفت الرغي .. ما بتبطلش

blue-wave said...

ايه دا ايه دا؟
دانتى حكايه ومدونتك كلها تحفه اصلا
انا سعيد بالصدفه اللى جابتنى هنا وشكلى كدا هابقى زبون

محمد بدر said...

جميلة اوووووووووووووي مدونتك وربنا يوفقك يارب
بس انا مش معاكي في حكاية المثل الاعلي مش معني كده انا مبحبش عمرو خالد لأ بحبه جدا كمان بس المفترض ان يكون مثلنا الاعلي هو رسول الله
تقبلي مروري
وياريت تشرفي مدونتي واكون شاكر ليكي
http://seniorbadr.blogspot.com/

عاشقة القمر said...

blue-wave ..
زبون هنا .. ياسيدي السوبر ماركت بتاعنا بيرحب بيك
:D
ميرسي جدا على رأيك الجميل في مدونتي المتواضعة واسمحلي اشكر الصدفة ويسعدني وجودك الدائم .. نورتني

عاشقة القمر said...

سنيور بدر
شكرا ليك على رأيك في المدونة ومبسوطة انها عجبتك اوي كده
وبالنسبة لفكرة المثل الاعلى نفسي جدا بجد اوضحلك وجهة نظري او اللي عايزه اقوله بس اخاف اني ارد في مجرد تعليق زي ده فالكلمات ماتوصلش اللي اقصده اوي فاتفهم غلط وساعتها مش هيبقى تمام خااااالص .. بس اللي اكيد اكيد اني حتى اللي كنت حابه اوصلهولك مش ممكن يتعارض ابدا مع ان الرسول صلى الله عليه وسلم لازم مش بس مفترض لازم يكون المثل الاعلى الاول في حياتنا كلنا ..
واخيرا وبعد رغي كتير متعودين عليه اهل مدونتي احب اقولك انك نورتني بزيارتك اللي اتمنى تكرارها كتير .. وبالنسبة لمدونتك انا فعلا مريت بس مرور سريع جدا لا يحسب وعايزة اقولك انها شيك جدا واكيد ان شاء الله هيكونلي فيها مرور تاني يحسب بس حضر الساقع بقى عقبال ما اجي
:D

Anonymous said...

تاج الجزيييييييييييييرة السلطانية!! نياهاهاهاها

ماشي يا عبير مااااااشي يا بنتي انا مش بحب اتكلم عن نفسي حرام عليكي انكار الذات عندي عالي عالي بجد انتي مش عارفة ان التواضع من أكبر مميزاتي
استغفر الله العظيم يا رب
ححححححححححح
امري لله هروح اتكلم بأه بس استني عليا شوية البوست اللي لسه منزلاه مالحقش
شوية كده وهرد ع التاج
الا هما سموه تاج ليه؟؟؟؟

مها ميهوووو

كوارث said...

ههههههههههههههههه
جميلة ردودك جدًا
بمناسبة الاسألة الغبية ممكن اسألك ببراءة
هواياتك ايه ؟

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

مبروك اول تاج...حلو موضوع التيجان دة اوى يعنى بيخلى الناس تقدر تعرف الشخص الى قدامها بسهولة وتقرا معظم احلامة...بجد اسعدنى للغاية قرائة ما فى سطورك

عاشقة القمر said...

ميهوووووو
معلش يا حبي اركني تواضعك على جنب شوية وورينا المواهب .. مستنياكي تردي على التاج
بعدين انا ايش عرفني انا سموه تاج ليه هو انا اللي سميته ما بلاش الاحراج ده .. سموه تاج على اسم جده
:D

عاشقة القمر said...

كوارث
احم ااااااااااااه ده فيه حد جاي يستفزني بقى
:D
اقولك عشان دي اول زيارة بس انا هعديهالك وهجيبلك كوبي اجابة السؤال كمان .. هعمل ايه بقى ما اول زيارة لازم يبقى لها استثناءات ومميزات


هواياتي : ممكن نقول القراءة وأحيانا بشخبط – الكتابة يعني - ، وبسمع أغاني كتير جدااااااا ، وحاليا النت ومتابعة المدونات ، وبحب المشي جدا أحسن واحدة تمشي مسافات طويلة من غير ما تحس بالوقت مادام مشغلة حاجة مسلياني أو ماشية برغي مع حد ومستمتعه ، وتقشير الثوم بالنسبة لي هواية :)

اعتقد ان انا كده عملت اللي عليا واللي على الجيران كمان :)
نورتني واسعدتني زيارتك .. ابقى تعالى تاني بس من غير اسئلة
:)

عاشقة القمر said...

الغزالي
انا اللي اسعدتني زيارتك مرة تانية .. ويارب كده دايما منورني وربنا يرزقك بتاج زيه .. واكيد لو حابب تجاوب عليه خده وابقى قولي عشان اجي اتفرج
:)

كراكيب said...

عبييييييييييييير: مش هعلق على اجاباتك على فكرة علشان انا خلاص قولتلك انها زي الفل من قبل ما تنزليها وبعدين انا اكيد مش محتاجة اني اعرفك من اجاباتك على الاسئلة واقولك رايي فيها كمان ما هو ده اللي ناقص
بس عملتي اللي قولتلك ما تعمليهوش واديتيني التاج
طيب اوكي ماشي براحتك خالص اوي جدا
شوفي مين اللي هياخده ويجاوب عليه
كفاية عليكي مها وسي حمود
بتلويلي دراعي يعني قدام الناس؟؟؟؟
ادب سيس خرسيس فلااااح
خخخخخخخخخ

عاشقة القمر said...

ميروووووو .. حبيبتي حياتي روحي
اشوف مين اللي هياخده ويجاوب عليه ؟ .. انتي يا حبي طبعا اللي هتاخديه وتجاوبي عليه زي اختك العثثثثثثثل اللي هتاخده اهيه .. بس ايه ده انتي هنا يعني .. الجهاز ربنا كرمه ولا ربنا يخلي الموبايل
:D

emy said...

بيرووووووووووو وحشانى موووووووووووووت
بس بصراحك اجباتك تحفة
تحياتى بيرو

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى said...

الله الله اول تاج يجيلك واجاباتك فية جامده كده ماشاء الله
بجد واضح جدا من اجاباتك نك انسانة جميلة وطيبة واكيد رومانسية
اتمنالك التوفيق دائما فى حياتك وربنا يحققلك كل احلامك
وياريت تسلميلى على اسكندرية واهل اسكندرية فى اول زيارة ليكى يا قمر

عاشقة القمر said...

ايمي
ربنا يخليكي يا جميلة منوراني ..وما تتأخريش تاني
:)

عاشقة القمر said...

عمرو
يوصل بس انت ادعيلي اروح وانا افضل اسلملك عليها ااااااااااد كده
:)
ميرسي يا عمرو على كلامك الجميل ده من ذوقك .. وابقى تعالى كتير بس مش متأخر كده
:)
فين الترجمة يا عمرو ؟
:D

Anonymous said...

عاشقة القمر :-
اسلوبك فيه تلقائية جميلة
و مدونتك كويسة جدا
على فكرة أنا أول مرة أزور مدونتك و ممكن أكن عرفت عنوانك لم ميرو قالت بتحب تاكل من مومن أكيد في الحي السابع القاهرة لان كنت بدرس هناك :-
ههههههه :-
تقبلي كل احترامي وبالتوفيق
بس مش بعد ٦ سنوات لا ٦ أيام إن شا الله