Monday, July 21, 2008

.. شخبطة تدوينية


لماذا الآن أمسكت بالورقة والقلم رغم تأكدي من عدم وجود ما أخطه أو أكتبه ؟
فلا يوجد بداخلي ما يُكتب ولا ما أريد تدوينه .. فلا يوجد شيء محدد من الأساس .. لا وجود لشيء ظاهر أو واضح الملامح .. لا يوجد غير الفراغ والملل وبعض التخطيطات المشوشة وحالة من الاكتئاب غير المتزنة .. اكتئاب مترنح يزيد تارة وينقص تارة آخرى .. على حسب الأحوال والأجواء المحيطة .. حالة من الزهق والملل تجتاحني بشدة .. وليست هذه المرة كأي مرة .. فليست هي الحالة التي اعتدت عليها في أي أجازة طويلة .. ولكن الحالة في هذه المرة يساهم فيها كل من حولي بدوره .. بدأت بمرض أختي الصغيرة الذي ألزمني المنزل لأكثر من 3 أسابيع .. مرورا بإكتئاب أغلب من حولي من بشر .. وصولا إلى تعودي على الحالة إلى حد ما .. وكل هذا أصبح من أسباب هذه الحالة الخنيقة وهذا اللا شيء الممل ..
ولكني بدأت في الشعور ببعض الأمل في انتهاء هذه الحالة الخنيقة الممله .. فالمقادير بداخلي في اتجاهها إلى التساوي فالاكتئاب والملل المسيطرين على حياتي أصبحوا يتساوون مع نسبة الصرخة ضدهم .. فأعتقد أنني بذلك سأتخلص من هذه الحالة قريبا بما أنني رافضة للاستسلام لها .. فسأفعل كل ما في وسعي لأتخلص منها لأحول هذه الحالة الخنيقة من الاكتئاب والملل والزهق إلى الإنطلاق والاستمتاع بما تبقى من الاجازة ..
يااااااااااااااارب يا مسهل


واتمنى ان كل اللي يقرا البوست يسامحني لإني حاسه اني جبتلكم اكتئاب بمجرد القرايه من كمية الزهق اللي فيه ..

وانتظروا البوست القادم .. تاجين في تاج
او بمعنى اصح تاجين في الراس توجع
:)

16 comments:

شادي أصلان said...

وانا لسة قادر في الحزن افرح
واخدة بالك من الكلام دا
عايزك تاخدي بالك ان دا كمان اول تعليق :)

Aиgel said...


عبير حبيبتي ..
كلماتك المبدعه لامست مشاعري
وحركت قلمي..فحاولت أختك
"عبير"
أن تخط بعض الكلمات وأن تجاري آهاتك
لكنها فشلت..وضاعت منها الحروف والكلمات
أمام قوة وجبروت قلمك
فأعذري قلمي على خربشاته في شجن بوحك
...
عارفة كمان كان نفسي في حاجة من الاتنين ..
يا أما أكون جنبك عشان أخفف عنك
يا أما يكون صوتي حلو وأغنيلك
(:سلامتك من الآه
ربنا يسعدك يا عبير ويريح قلبك
Angel Love

كراكيب said...

زفتة زفتة زفتااااااه
نزلت بوست من غير ما تستأذن ولا تقولي ولا تاخد رأيي
ححححححححح اعمل ايه ياربي تعبت في تربيتها وما تمرش

ههههههههههههههههههه عبير اصلا قاعدة ورايا وفي بيتنا وماعندناش غدا وهي جعانة بس انا ولا حايهمني ولا حتى كوباية ميا يا عبير

ممممممم خلاص يا عبير احنا نروح فيلم اسف ع الازعاج و نروح عيد ميلاد عمر طاهر و.... ايه كمااااااان
شوفي كدة انتي عايزة ايه وهاتي فلوس وانا اجي معاكي في الحتة اللي انتي عايزاها

يلا بقى انا رايحة اقعد معاكي

إبن مصر said...

انا بقا مش بتأخر اهو
وخصوصا على الناس اللى بحبهم واتمنى انهم يكونوا بيحبونى
وعلى فكره يا بيرو البوست ده والإكتئاب ده انا عارف جاى منين
من صحبتنا ميرو النيرو كوانيرو
طبعا فهمتينى ولو مش مصدقانى زورى مدونتها
بتحايل عليها علشان تاخد التاج وتخرج من الحاله دى مفيش فيها فايده
يلا ربنا يسترها عليا انا كمان
تحياتى والى شخبطه اخرى قريبا ان شاء الله وحمدالله على سلامة أختك الصغيره
nageh

كراكيب said...

ايه يا عم انت يا عم انت ياعممم
مالها ميرو النيرو كوانيرو؟؟
انت اصلا داخل تقول وتقول الحاجااات وانا قاعدة اهو اكتب في التاج

شوفت شوفت انت بتظلمني ازاي؟؟
يا شرير يا شرير يا اشر اشر الشريرين اللي في الحياة
:) :)هه بس

عاشقة القمر said...

ده ايه الهنا اللي انا فيه ده النهاردة .. ماشاء الله اول الردود المرة دي الناس اللي بقالهم فترة بييجوا متأخرين .. انتوا اتفقتوا واستنيتوا بعض على باب البلوج ولا ايه :):):)

عاشقة القمر said...

شادي باشا
واخده واخده
:)
شكلك بتحب الاغنية دي جدا بشوفك كاتبها في حاجات كتير لدرجة اني اما بقيت اسمع الجزء ده " وانا لسه قادر في الحزن افرح " افتكرك على طول
:)
انا من ساعة ما قررت خلاص اني ارمي الاكتئاب وانا بغني لمنير برضو بس بغني " الدنيا لو جارحه لونها لون فرحه ماهو ايه بيطول عمر الواحد غير الفرحه " وبجد مبسوطة مووووووووت ان رجعت تاني اول تعليق .. انت عارف ان ده شيء بيسعدني طبعا .. منور يا جميل

عاشقة القمر said...

بيرووووووو
ربنا يخليكي يا جميلة بس ايه الكلام الكبير ده .. جامد عليا اوي الكلام ده وعلى البوست نفسه كمان
:)
ميرسي ليكي يا قمر وربنا يرجعك بالسلامة

عاشقة القمر said...

مراااااااااااام .. مرام اللي بتشتمني وانا قاعده وراها امال لو ماكنتش قاعده كنتي عملتي ايه ياختي
ماشي يا ميرو نروح طبعا اسف على الازعاج مش احمد حلمي يبقى لازم نروح .. بس هسيبك تروحي لوحدك بقى عيد ميلاد عمر طاهر عشان انا رايحه ندوة طارق امام .. هههههههه طبعا الناس قاعده ولا فاهمه حاجة من اللي احنا بنرغيه ده اسامي رجاله بس رايحه جايه وخلاص
:)

عاشقة القمر said...

ابن مصر
ههههههههههههههههه .. كنت هقولك الا لو مرام شافتك وانت بتقول عليها بس لقيتها فعلا شافتك استلقى وعدك بقى
وبرافو عليك انك مش متأخر المره دي .. ايوه كده حلوة المواعيد دي
:)
وميرسي على الحاجات الجميلة دي .. حبك لمدونتي الصغنتوتة دي شيء يشرفني ويسعدني .. وانت كمان طبعا انت ومدونتك الجميلة من اهم اصدقاء المدونة - كويسه اوي حكاية اصدقاء المدونة دي فكرتني بأصدقاء البرنامج - .. والله يسلمك يا جميل ميرسي جدا

blue-wave said...

يمكن يكون الكلام مش فيه فرح
لكن كفايه انه من جواكى
تحياتى ليكى

Cold air said...

السلام عليكم
ازيك يا عبير و يا رب تكوني بخير
الأول ألف سلامة لأختك الصغيرة و ألف سلامة لقلمك و يا رب يصحصح و يرجع كعادته نشيط رافض للإكتئاب و شخبطي براحتك كلنا آذان صاغية و لو مشتكتيش لأصحابك امال مين اللي هيسمعك

مع تحياتي

Ahmed Al-Sabbagh said...

عزيزتى عبير

انا شخصيا استمتع بقدر ما فى التدوينات من حرية وتلقائية
وانتى تكتبين بدون تكلف اطلاقا

إذن
انا مبسوط اوى

تحياتى

احمد

عاشقة القمر said...

blue - wave
شكرا ليك .. وان شاء الله المرة الجاية يبقى فرح برا وجوه
:)

عاشقة القمر said...

cold air ..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمد لله انا بخير تمام ويارب انت كمان تكون كويس
والله يسلمك ميرسي
مش كده برضو .. انا دايما بقول كده اذا كنتش ارغي واشخبط في مدونتي حبيبتي اللي انا عملاها هشخبط فين .. ما انا لازم ازهقكم شويه بس مش كتير يعني عشان تفضلوا مستحملين
:)
منورني يا حازم يا جميل

عاشقة القمر said...

أحمد الصباغ
ووووووووو .. طاخ طاخ طاخ - ده ضرب نار في الهوا لزوم التحية بعد غياب طووووووووويل .. صحيح هو الغياب طول بس منور جامد
وبالنسبة لانك مبسوط دي فدي حاجة تخليني طايرة من الفرحه ان مدونتي المتواضعه مخلياك مبسوط يعني او بتتبسط فيها ..
انا شخصيا التدوين بالنسبة لي هو اني اقول اللي انا عايزاه بنفس الطريقة اللي انا بتكلم بيها لا فيه رسم ولا حركات .. تدويني هو كلامي زي ما هو .. يمكن بيبقى ملخبط حبتين 3 حبات بس اهو كلامي يعني هرميه مثلا
:)
أحمد الصباغ .. بجد اتبسطت جدا بعودتك بعد غياب .. ويارب ماتغيبش تاني وتفضل منورني على طول