Wednesday, July 23, 2008

هجيب الصرصار من البلاعة وأحطه في عبك


هجيب الصرصار من البلاعة وأحطه في عبك
يالهوي هجيب الصرصار من البلاعة وأحطه في عبك ؟؟؟؟
دي واحدة بتقول كده لابنها .. ابنهااااااااا .. ابنها ده اللي هو أما أنا عديت من جنبه دماغه ماكانتش واصله لحد ركبتي حتى .. حاجة كده مايكملش 3 سنين مثلا
وياريته ساكت ده هو أصلا بيعيط .. ماحدش فاهم حاجة طبعا .. هقولكم أنا
أنا كنت ماشيه في أمان الله في الشارع لا بيا ولا عليا راجعة بيتنا .. ووأنا داخله الحي بتاعنا لقيت واحدة طنط ماشية هي وابنها الصغير - البائس الصغير - .. طفل كده ما يكملش 3 سنين يعني .. وهو عمال يعيط طول ما هما ماشيين - أصل اول مشهد لمحتهم فيه من أول الشارع كان باباه بيضربه وراح سايبهم وماشي -
تروح هي عشان تسكته تعمل إييييه ؟ ولا تقوله إيه تسكته بيه ؟؟
لقيتها فجأة راحت قايلاله " هجيب الصرصار من البلاعة وأحطه في عبك " ده في نفس ذات اللحظة اللي أنا معدية فيها من جنب الولد اللي بصيت تحت أوي عشان أشوف ملامحه اساسا
كان نفسي أوي أسأله ساعتها حاسس بإيه وهي بتقوله كده .. "هجيب الصرصار من البلاعة وأحطه في عبك " تفتكروا طفل بيتقالوا كده وهو في السن ده هيطلع شكله إيه ولا عامل إزاي ؟
بس تعرفوا .. الواد بصراحه طلع يستاهل يتقالوا كده .. أنا بعد ما عديتهم ودخلت العمارة فطست على روحي من الضحك .. أصل الولد طلع جبروت مووووت .. بعد ما قالتله كده راح سكت فجأة من عياطه .. فأنا قلت الواد اتسرع من الجملة .. طلع مش كده خاااااااااالص
هو سكت شوية لغاية ما وصل لبلاعة وراح قايلها بكل براءة
البلاعة دي ؟

ههههههههههه .. بكل براءة .. أنا حسيت ان أمه هتتشل
بس هو أكيد برضو رد فعله ده تعود مش أكتر يعني من كتر ما بتقوله الحاجات بتاعة الساحرة الشريرة وبيت الرعب دي ما بقاش فارق معاه
يلا ربنا يستر عليه فيما بعد .. اذا كان لسه صغير كده وهتجيب الصرصار من البلاعة وتحطه في عبه امال اما يكبر شويه هتخوفه بإيه
من وجهة نظري بعد الرد اللي هو رده عليها فماعتقدش انه هيبقى فيه خوف من الاساس .. ده عدى خلاص
:)
سوري على اني نزلت البوست ده قبل البوست بتاع التاجات اللي قولت عليه بس بصراحه ما قدرتش الموقف شدني اوي

12 comments:

إبن مصر said...

السلام عليكم
إزيك ياعبير
انتى عارفه ليه مش جاوبتى على التاج لأنك لقيتى موضوع دمه خفبف زيك قلتى فرصه
ماشى هنعديها
وبالنسب للموضوع دى التربيه القديمه خلاص مش بقت تجيب نتيجه مع الجيل الجديد
جيل الإنترنت والمدونات
هههههههههههههههه
ده مش بعيد كان يجيب ليها فار من جيبه
عليه العوض ومنه العوض
منتظر التاج خلى بالك مش بنسى حاجه

تحياتى على الموضوع وسردك الرائع له
nageh

funckydoctor said...

حلوة المدونةقوى لذيذة
مش عارف أنا حاسس ان الطريقة تشبه الطريقة بتاعنى
بس بجد لذيذة
أما الولد ده فهو اتعود على كده واستنى بعد كده هنخوفه بالدصنانورات :D

كراكيب said...

من البلاعة دي؟؟؟
اللي هو كان ناقص يفتحها ويبص ويقول لمامته يلا اصطادي واحد عقبال ما انا استخبى وانتي دوري عليا ولو مالاقيتينيش هصطاد انا واحد واحطه في عبك انتي

وبعدين ايه الصورة دي ان شاء الله

وياريت نزلي التاج بقى علشان محمد مش عارف ينام ولا ياكل وسرحان طول الليل بسببه
ماتصبر يا محمد حبة حبة على البونية
البنت مش حمل كدة

عبـيـر صحيح افتكري لما تكلميني تقوليلي انتي كنتي عايزة تديني ايه من يومين على النت وانا اتشغلت,, ماشي؟
علشان كل ما افتكر اسألك انسى

مرام.. ستك وتاج راسك
هع

الميكروباص said...

ماذا لو كبر؟؟؟
هياخد هو الصرصار بنفسه
انا شفت ناس بتمسك الصرصار بإديها عادي خالص
ممكن يكون الواد بيضحك على امه وبيوهمها انه خايف
لأني بعد ما شفت الناس بيمسكوا الصراصير بإديهم اكتشفت انه امر عادي عند البعض
بس هو التعبير اللي غريب شويه من الام
بس الصرصار هتجيبه من البالوعه ازاي؟
اذا كان هو بيطلع من البالوعه وبيمشي بره- يعني هو هيجيلها لغاية عندها من غير ما تتعب روحها
تلائيها هي اللي بتترعب منه بس مكسوفه من الولد

عاشقة القمر said...

ابن مصر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا الحمد لله تمام
ربنا يخليك ميرسي
ده انا حسيت انه لو شاف صرصار هيجري وراه يجيبهولها .. هههههه
ووالله انا كمان مش ناسياه وهجاوبه والله العظيم
:)
وشكرا ليك على كل كلامك الجميل ده

عاشقة القمر said...

Funcky doctor ..
يمكن حسيت انها تشبهها عشان احنا بنتكتب زي ما بنتكلم مثلا في العادي كده ..
بجد نورتني زيارتك ومبسوطة جدا ان البلوج عجبتك واتمنى اشوفك هنا كتير
:)

عاشقة القمر said...

ميرو
والله انا قولتله هنزله بس اعمل ايه طيب في الحاجات اللي بتيجي في النص دي

حاجة ايه دي ؟؟؟؟ اذا كنت انا نفسي مش فاكره
:)

عاشقة القمر said...

لورانس العرب
ييعععععععععععع .. بتشوفهم فين دول
هما بصراحه الاتنين اغرب من بعض اذا كان كلام الام ولا رد فعل الولد .. الاتنين عايزين الحرق بجاز بصراحه
:)
منور

إشراقة أمل said...

عاشقة القمر

بوست لذيذ جدا
بس تعرفي كثير من الامهات بيعملوا كدا والاطفال بيكشفوا كدبهم وبعد كدا مش بصدقوا كلام امهم
ويمكن الطفل دا والدته قالتلة الكلمة دي كتير فحب يبين لها انه مش مصدق فقالها البلاعة دي
احنا مش لازم نستهين بالاطفال دول ما شاء اله ازكياء وجدا كمان واحنا

متشكرة جدا على زيارتك لمدونتي المتواضعة

اشراقة

عاشقة القمر said...

اشراقة
هو اللي واضح ان تقريبا الاطفال دلوقتي مابقاش ياكل معاهم الكلام ده خلاص خلص
:)
اشراقة .. لا شكر على زيارة يا جميلة .. ونورتي مدونتي ويارب تيجي وتنوريني على طول

wanna b a physician said...

بعد كدا هتقوله هاحط الاسد فى عبك
ده على اساس ان الواد عارف معنى كلمة عبه ههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين هى دى التربية الخاطئة اللى وصلت مجتمعنا للى احنا فيه
حسبى الله ونعم الوكيل

عاشقة القمر said...

wanna b a physician ..
ههههههههههه .. ميرسي ليك على زيارتك اللي نورت مدونتي الصغنتوتة وابقى تعالى تاني كتييييييير