Saturday, August 23, 2008

.. غريييييييييق


يختيييييي .. يالهوووووي .. الحقوناااااااا .. بنتيييييي .. عبييييييييير
لالا .. خالص ماحدش يتخض .. دي عبير غرقت .. عبير دي أنا أيووون .. أنا عبير غرقت .. قصدي كنت بغرق .. البحر كان عايزني في موضوع كده بس رجع في كلامه .. استنوا أما أحكيلكم من الأول .. مانتوا عارفيني رغاية ..
أنا بقالي فترة بتاع كام سنة كده كل علاقتي بالبحر هي الفرجة والتمشية وبس .. يعني مابقيتش بنزل البحر زي زمان .. احيانا أنزل آخر يوم أو أخر يومين مثلا بالكتير أوي ..
وفعلا كالعادة جيت في اليوم اللي قبل الأخير وقولت هنزل بناء على رغبة الجماهير .. ونزلت وعادي جدا الحياة تمام التمام .. ومرة من المرات غطست وبرضو عادي جدا بعملها كتير .. وفجأة قومت وإني ألاقي أرض تحت رجلي أبداااااااااااا .. الأرض حلفت ماهي راجعة تحت رجلي تاني .. وعينكم ماتشوف إلا المياااااااا .. مفيش أي حاجة في الحياة غير الميا .. مع إني من ثواني بس كنت واقفه وسط ناس كتييييير ماما وبابا وأصحاب بابا والناس اللي معانا في البحر .. وفجأة بخ مفيش .. مفيش غيري أنا والميا أو بمعنى أصح أنا وتحت الميا .. وبدأ المشهد الأخير واللي كان هيبقى مشهد النهاية – بعيد عنكم – ماما ندهت على بابا عشان يجيبني على اساس إني بعدت عنهم وواضح اني مش طايله ارض .. كالعادي يعني بتحصل كتير حد فينا يدخل جوا أوي ومايلاقيش أرض تحت رجله وبابا يجيبه وبنخلص .. إلااااااا المرة دي .. بابا دخل عشان يجيبني بقى هوا اللي ورايا وبرضو مفيش أرض بس بالنسبة له هو مش مشكلة هو بيعرف يعوم .. الفكرة كلها إن مفيش أرض عشان يقف عليها عشان يتحكم فيا وأنا طالعة نازلة كده .. وفضلت أنا طالعة نازلة كده والدنيا من حواليا مقلوبة .. وعكس كل الناس مافقدتش الوعي خااااالص اللي هو هموت وانا فايقه وحاسه بكل اللي بيحصل حواليا .. فضلت أنزل للآآآآآآآخر وأضرب رجلي في الأرض وأطلع أخد النفس اللي ألحقه وأغرق تاني قبل ما يكمل وكل اللي حواليا ماحدش عارف يوصلي .. كل اللي ييجي عندي يتحول ويبقى ورايا ويبقى هو اللي عايز اللي ينقذه .. وفضلت في الطلوع والنزول ده لغااااية ماخلاص قفلت معايا وحسيت أنها انتهت ويادوب فاضلي غطستين كمان في الطلوع والنزول اللي انا فيه ده وخلصت .. لإني خلاص تعبت ومش قادرة اطلع تاني ومابقيتش اوصل لفوق عشان اخد نفسي .. - حتى ماما وهي بتحكيلي بعد ما خرجت قالتلي إني بعد ما طلعت ونزلت كام مرة بدإت حركتي تقل وراسي رجعت ورا وهي قالت خلاص - .. وفعلا اتشاهدت واستسلمت للأمر الواقع .. وزي ما يكونوا مستنييني أتشاهد والكل وصل عندي وخرجوني .. وأمي ياعين أمها كانت هتموت من الخضه وبابا وشه كان أصفرررررر كل ده من الخضه ده غير موتهم اللي بجد اللي كان هيبقى غرق بسببي برضو هما الاتنين واتنين تانيين من أصحاب بابا كمان .. وخرجت ولقيت الشاطئ مقلوب وكنت انا نجم غلاف أخبار الغرقانين في اليوم ده

بس أنا اللي من ساعة ما خرجت وأنا كل ما افتكر اللي حصل أضحك مش عارفه على إيه بالظبط .. المشكلة إني مش عارفه أوصف بالظبط الحوار كان عامل إزاي .. أنا أصلا بالنسبة لي أول مرة أغرق .. ما حصلتليش قبل كده ولاااااااااا مرة .. فالموضوع بالنسبة لي كان غريب .. وف نفس ذات الوقت خلاني أخدت بالي من حاجات عجيبة استغربتها جدا .. زي إني فاكره تقريبا إني ماتخضيتش إلا في الأول أما مالاقيتش الأرض تحت رجلي وبدأت أحاول أطلع أخد نفسي .. لكن أما الموضوع طول وماحدش عارف يوصلي وحسيت إني خلاص مش قادرة أعافر عشان أخد نفسي تاني بدأت أسالم وعادي .. مع إني اسمع ان الناس أما بتبقى بتغرق وبتحس إنها خلاص هتموت بتحاول تمسك في أي أمل وتمسك في الحياة بإيدها واسنانها .. انا فاكرة جدا إن بابا أول ما قرب مني لقيت التي شيرت بتاعه في ايدي مش ايده وافتكرت بسرعة كلام الناس عن ان قوة الواحد وهو بيغرق ممكن تغرق اللي بينقذه لو مسك فيه فجأة او غلط فسيبته بسرعة .. حاجة كمان إني أول ما خلاص اتشاهدت وخلصت معايا وقولت هموت مافرقش معايا في الدنيا غير الناس اللي بحبهم وهيزعلوا عليا ماحسيتش بخوف اللي سايب الدنيا أد ما جه في بالي زعل الناس اللي بحبهم بسببي وعليا
هو أنا مش طبيعية ولا إيه !! .. والله ماعرف بس ده اللي حصل .. أنا كمان اما فكرت فيها أما طلعت استغربت أوي إني مامسكتش في الحياة ولا حاولت أطلع إلا عشان اللي بحبهم وحزنهم وبس .. طب وأنا ؟ علاقتي أنا بالحياة ؟ ........... مش عارفه
ما علينا .. المهم اني رجعت تاني اهوه ولسه مزهقاكم وقاعده على قلوبكم
:)
بس فيه حاجة تانية شغلت بالي في حسابات الواحد مع نفسه بعد ما بيتكتبله عمر جديد
الحاجة هي .. يا ترى اللي حصلي ده كانت رسالة من ربنا عشان أمشي في حياتي في الطريق الصح ومارجعش منه ابدا وبيفوقني بيه .. ولا ذنوبي كتيرة وربنا مش عايزني اقابله بيها فبيخفها عني باللي شوفته في اليوم ده .. طبعا السؤال ده ماعرفتش اجاوبه وماحدش يعلم إجابته غير ربنا سبحانه وتعالى .. بس انا شايفه ان في كلتا الحالتين ربنا بيحبني .. إن كان بيفوقني عشان افضل اعمل الصح فهو أكيد بيحبني .. وان بيخفف عني اللي ممكن اكون شايلاه من ذنوب .. فبرضه اكيد بيحبني ان شاء الله يعني .. اكيد دي اكبر أمنية في حياة الواحد مننا
طولت عليكم انا جااااااامد .. بس عشان يمكن يكون آخر بوست قبل رمضان
كل سنة وكلكم بألف خير وصحة وسعادة
رمضاااااااااان كرييييييييم

4 comments:

الملاك said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى عاشقه الف حمد الله على سلامتك
بجد انا اتخضيت من وصفك للموقف واللحظات الصعبه الى انت واسرتك الكريمة عشتوها
بس زى ما انت قولتى فعلا قضاء ربنا دايما فيه رحمة
قدر الله وما شاء فعل
وبعدين قوللى انت كنت ناوى تمشى وتسيبنا ولا ايه امال مين يرغى بقى ويصدعنا ههههههههههههههه
انا بهزر والله بجد انت شخصيه مرحه وجميله قوى الف الف حمد الله على سلامتك

دمتى اختى بحفظ الله ورعايته

عاشقة القمر said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الله يسلمك يا جميلة
هاااااااااااا انا .. انا برغي واصدعكم انا .. ده الهدوء عبير ده قلة الكلام عبير .. هههههههه .. ربنا يخليكي يا ملاك ده من ذوقك يا قمره
الله يسلمك يا عسل

Aиgel said...


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ألف سلامة عليكي يا بيرو
وربنا يخليكي يارب .. وممكن فعلا تبقى رسالة من ربنا
والحمد لله على سلامتك وربنا ستر
...........
كل رمضان و أرواحكم البيضاء بخير
اللهم أجعل في قلوبنا نوراً يضيء ظلمة الليالي برضاك عنّا ,
و أجعل في أجسادنا هِمَمٌ تحتوينا فترتقي بنا نحو عفوك ” آمين ”

كل سنة وأنتي طيبة وسلامي لماما وبابا وعلياء وعمر
وقولي ليهم كل سنة وهما طيبين


أختكم في الله
Angel

القلب الطيب said...

معلش يا احلى عبير فى الدنيا
والحمد الله ان هى جت على قد كدا انا
اسف لو فى اى كلمه فى التعليق
معجبتكيش يمكن عشان دى اول مره اعلق عنديك


تحياتى لكى وكل مصيف وانتى بخير


القلب الطيب