Monday, August 11, 2008

فزورة من غير رمضان


أنا عارفه ان الجديد اللي كان المفروض ينزل هو توابع المصيف بس زي مانتوا عارفين ساعات بقابل حاجات عجيبة بتشدني مابعرفش اسكت وماقولهاش .. المرة دي بقى موقف انا هقلبهولكم فزورة .. اقولكم الموقف الأول
الموقف بصراحه مش انا اللي شوفته دي ماما ورجعت عملتهولي فزورة زي مانا هعمل فيكم كده بالظبط
:)
ماما واقفه في السوبر ماركت لا بيها ولا عليها بتشتري شوية حاجات .. ودخل ولد صغير مش باين من الأرض ونده على طنط بتاعة السوبر ماركت واداها 50 قرش وقالها طنط عايز 5 شكاكات .. وبالطبيعي أمي بصتله باستغراب ومش فاهمه هو عايز ايه .. وبالمش طبيعي ان طنط دي اخدت من ايده الفلوس وادته اللي هو عايزة فعلا .. ده بعد ما ماما سألتها ايه الشكاكات دي وطنط استغربت وازبهلت ان ماما مش عارفه ايه هي الشكاكات
ورجعت ماما طلعته عليا انا وعملتلي فوازير قبل رمضان .. وانا طبعا ولا انا هنا إذا كانت هي ماعرفتش ايه هي الشكاكات هعرف انا ؟ وبعد ماعذبتني شويتين تلاته قالتلي ايه هي الشكاكات وبقى معايا لغة
:)
دلوقتي بقى الدور عليكم كل حد هيدخل هيقولي ايه هي الشكاكات بس بالأمانه كده ومن غير غش .. يعني ماحدش يقوم يسألي اللي حواليه وييجي يقولي .. انا عايزة اعرف فعلا فيه حد يعرف إيه هي الشكاكات ولا لأ .. فكل واحد يكتبلي اول حاجة تيجي في باله من غير ما يبص على إجابة زميله وعلى رأي أخونا اللمبي - بص ف ورقتك - يلا عايزة اشووووووووف
طفل معاه 50 قرش وعايز 5 شكاكات .. ما هي الشكاكات ؟؟؟؟

21 comments:

إشراقة أمل said...

عاشقة القمر
ازيك
موضوع حلو وانا هجرب واشوف يمكن يكون عندي لغة زيك
اشك بان يكون الشكاكات مصاصات مفرد مصاصة معرفش بقا انتوا بتقولوا عليها شو لو مش عرفتيها قوليلى علشان اوصفهالك وربنا يكون بعوني
انا مش بصيت بورقة زميلى ومش كان في تعليق اغش منه قبلى يارب تكون صح
تحياتي
اشراقة

إبن مصر said...

ازيك عبير الشكاكات دى هى علبة الكبريت
وهى جمع شكاكه
والشكاكه الواحده ببريزه يارب اكون صح بس عايز جايزه
ههههههههه
تحياتى يابيرو

Unknown said...

بصراحة أول مرة أسمع عن الشكاكات يمكن لو كان ف صيدلية كنت قلت حاجة لكن ف سوبر ماركت معرفش بجد
ياريت تنورينا
كل ودي

يوسفيات..محمد يوسف said...

أولا أنا جيت


ثانيا

بسم الله الرحمن الرحيم


الإجابة هيا


لبان تشيكلس على ما أعتقد

شادي أصلان said...

علي فكرة انتي المفروض تقولي الطريقة الي اتنطقت بيها


انا اعتقد ان الطفل طلب 5 شكلاطات



بطلي نصب بأه وقولي الاجابة

أجـمــل قـلــب said...

اول زيارة

واللغز صعب شويه
يمكن لان لغة الاطفال صعبة حبتين
بس يمكن الشكاكات دى تكون مصاصات
او ممكن الشاليموه

دا اعتقادى

ومنتظرين الحل

هانى المصرى said...

الاجابه هى دبابيس مش كدا

Cold air said...

الإجابة صعبة حبتين بس بما إن الشكاكة واقفة ببريزة يعني 10 قروش و المفروض إن إحنا في ماركت و الواد صغير مش باين من الأرض يبقي لبان او مصاصات

عاشقة القمر said...

هههههههههههههههههههه .. عايزة اقولكم ان انا مبسوطة جدا جدا اني فعلا نزلت الفزورة دي .. لاني من ساعة مانزلتها وبدأتم تجاوبوا وانا مابطلتش ضحك بجد متشكرة ليكم كلكم موووووووت .. وشوية كده وهاجي ارد عليكم كلكم واحد واحد وواحدة واحدة واقولكم كمان الحل

حدوته مصريه said...

سلام عليكم ورحمة الله
اول مره افوت هنا :)
بس لقيت البوست لذيذ وفزوره وكده قولت اشارك
على العموم اول حاجه فكرت فيها
بأمانه هى الشوكولاته على اساس انها شكالاطات..بس قولت ازاى خمسه بخمسين قرش
ورجعت قولت شكاكات يبقى دبابيس
بس شكلهم الاتنين غلط :)
قولى انتى بقى..احنا مستنيين الإجابه

Ahmed Fahmy said...

هممممممممم
شكاكات...شكاكات....؟
هي اصلا ماتنفعش تكون غير مستيكة اللي بالنص جنيه دول
:D

عاشقة القمر said...

إشراقه
انا الحمد لله تمام يارب تكوني بخير انتي كمان
لا خالص يا جميلة احنا المصاصات عندنا اسمها مصاصات عادي جدا زي بقيت البني آدمين
حالا مع اخر كومينت هقولك ايه هي الشكاكات .. منوراني يا جميلة

عاشقة القمر said...

ابن مصر
يا ابن الايه يا لزينه .. يا سووووووووووسااااا .. ايه ده اشمعنى انت اللي عرفتها ده ماحدش عرفها خااااااالص في الدنيا من الناس اللي قولتهالهم ..لا وداخل كده تحس بثقه .. حاسه انك بتكتب الكومينت وانت حاطط ايدك في جيبك كده .. ده انت طلعت سوسا.. ههههه .. هديتك بقى كفايه عليك ان انت الوحيد اللي عرفتها
:)

عاشقة القمر said...

كاتب مصري
والله انا كمان كانت اول مره اسمعها .. بس هنعمل ايه بقى اللي يعيش ياما يسمع .. نورتني

عاشقة القمر said...

يوسسسسسسسسسسسسسسف
ايه ده ده انت طلعت عايش .. ده عايش .. ده عايش - ده عايش ده عايش دي كانت في كارتون طرزان - :)
والفزورة لا غلط مش لبان تشكلتس خااااالص .. بس عشان غيابك الطويل وامتحاناتك الكتير يا عيني عليك انا ممكن اعملك استثناء وامشيهالك لبان
:D
حمدالله على السلامة يا قمر

عاشقة القمر said...

شيدووود
هههههههه .. نصب ؟ نصب ؟ يا نهاااااار .. والله يابني ما بنصب هو عمو الطفل قالها كده عايز 5 شكاكات .. احنا بس اللي ثقافة الشكاكات عندنا مش موجوده
:)

عاشقة القمر said...

واحد ميت
لا اله الا الله .. انا لله وانا اليه راجعون
:)
هو بصراحه من ناحية انه صعب فهو صعب ومهبب كمان .. انا شخصيا لو كانوا فضلوا قاعدين قدامي لنهاية عمري ماكنتش هعرف ايه هي الشكاكات
والحل بتاعك للأسف غلط .. بس انت نورت بزيارتك الاولى اللي اتمنى تكرارها كتييييييير

عاشقة القمر said...

هاني علوان
انا برضو قلت كده .. بس لا مش كده
:)

عاشقة القمر said...

حازم
ههههه .. الكومينت بتاعك حسسني انه علمي كده تحس انك بتحل مسألة رياضة
:)
لا مش لبان ولا مصاصات ولا أكل اساسا

عاشقة القمر said...

حدوته مصريه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورتيني بأول فوته وعقبال التانية والتالتة والسبعتاشر
:)
صححححح الاتنين غلط .. :) والله يا جدعان النطق صح جدا بما ان طنط عرفت هو عايز ايه واديتهوله
هقولك انا .. استني

عاشقة القمر said...

أحمد فهمي
غلططططططط .. بس نورتني بزيارتك الاولى ويارب ما تكونش الاخيره بعد ما تعرف الحل الفظييييييييع
:)