Monday, August 18, 2008

هو أنا اتجننت ولا إيه ؟


..! هو أنا اتجننت ولا إيه ؟

فجأة سألت نفسي السؤال ده .. أول ماعرفت أبطل ضحك
حاجة مهببه أوي إن البني آدم يبقى موودي - حاجة كده مزاج رايح ومزاج جاي .. متقلب الأمزجه يعني - ويتحكم فيه موود مالهوش أي سبب .. يعني أبقى في المصيف - والمفروض إن دي حاجة كويسه - بحر وسما ورمل وعيشة بقى .. حاجة كده تغيير جو وبتاع .. وفجأة أقلب على كل حاجة و على كل حد وطبعا عليا أنا شخصيا .. ليه وعشان إيه اللي حصل ؟؟؟؟ ولا أعرف
أسكت خالص وماكلمش حد وأقعد لوحدي عشان ماحدش يكلمني وأشوط فيه طبعا .. يخرجوا كلهم وأنا أقعد لوحدي ومارضاش أنزل ولا أرد على حد .. وأنزل لوحدي وأقعد لوحدي وأتمشى لوحدي .. ويحاولوا يكلموني مابكلمش حد
وفجأة برضو فجأة يتكلموا معايا فاتكلم واتريق واهزر واضحك واضحكهم كلهم ومانبقاش قادرين نبطل ضحك .. وده اللي خلاني أسأل أنا اتجننت ولا إيه ؟
جاتلي حالة ضحك هستيرية .. حتى من كتر ما ضحكت وضحكتمهم ماما قالتلي إيييييه هي الحالة بتيجي إمتى .. أمال إيه الوش اللي كنتي بيه من شويه ده .. يا مجنونة - بلاش الباقي بقى خليه بينا - كفاية يا مجنونة
ناس كتير بتقول إن علم النفس بيقول برضو إن البني آدم هو اللي بيعمل في نفسه كده ويقولك انا كده انا موودي
بس أنا والله مش بقصد أعمل كده .. دي حالة بتنزل عليا فجأة ومابعرفش أخرج منها .. بتييجي لوحدها وتروح لوحدها من غير سبب اساسا
طب إيه بقى هفضل كده على طول ؟ ! فجأة أتكتم وأنكد على كل اللي حواليا واقفش عليهم وعلى كل حاجة وأولهم أنا
وفجأة برضو أضحك وأهزر واطنطت .. ده جنان ده ولا إيه - على رأي سيد بتاع تامر وشوقية - عايزة أعرف حللللللللللللل .. قبل ما يسلموا فعلا بإني مجنونة ويودوني حتة كده ولا كده
:) :)
وعلى فكرة ربنا ما يكتب عليكم انكم تعاشروا حد موودي .. دي عالم رخمة
:) :)

25 comments:

هانى المصرى said...

ازيك يا عبير عامله ايه
شكرا على الكلام الحلو اللى علقتى بيه عندى فى المدونه ..
وخلى مودك دايما تفاؤل ومتديش اى موضوع اكتر من حجمه عيشى حياتك ببساطه وربنا يسعدك
تحياتى ...هانى

إشراقة أمل said...

ازيك عبير
بوست جميل حلو اوي ان الواحد يستشير الناس بامور معينة
بس قصة انك مزاجية فدا في ناس كتير كدا بس مش توصل للجنان
وشكلك كدا حساسة زي ربنا يشفينا منها يارب
تحياتي
اشراقة

Anonymous said...

السلام عليكم عاشقة القمر .
على فكرة في ناس كدا كتير بس حولي تخرجي نفسك بنفسك من الحالة دي وحدة وحدة وإن شاء الله ربنا هيخرجج منها .
مش تقولي أنا اتجننت بعد الشر عليكي انشالله اليكرهك
.

momken said...

ولا يهمك انتى اصلا زى الفل غيرش هى عين وصابتك

وبعدين العلاج بسيط وفعال
هذا ما يسمونه فراغ عاتفى

خدى نصيحتى وانزلى السوق اشترى بعشؤين جنيه حب

وهبقى زى الفل

تحياتى

إبن مصر said...

ياعينى ياختشى ايه ده لالالا متقوليش على نفسك كده لا
شوفتى انتى صعبتى عليا ازاى بقا
بس انا عندى الحل لالالالاوالله بتكلم جد عندى الحل
الكلام اللى بيحصل ده سببه انك تقريبا كده بتفضلى تكونى لوحدك حاولى وبلاش تقعدى لوحدك لأن ده من الشيطان لما ينفرد بالبنى ادم
بيخلى مزاجه عكس ما هو بيحب يكون عليه
سلام بيرو

funckydoctor said...

بوست موودى :)
كلنا كده بس بدرجات متفاوتة احنا أصلا جيل مطرقع :D

عاشقة القمر said...

yaaaaaah .. a5eraaaa 3ereft awsal hena .. ana 3arfa en el kol haista3'rab eny bakteb english bas ma3lesh esta7mlony .. ana el computer beta3y kan mane3ny men el do5ol hena asasa we mesh 3arfa 7ata el comment dah hainzel walw la2 .. fsam7ony el 2ayam de 3ala ta25ery fe el rad 3alekom we ed3oly tet7al besor3a ..
salaaaaaaaaam ..

شادي أصلان said...

البني ادم منا ايه غير شوية مودات فوق بعض؟
:)

الف سلامة علي الكمبيوتر بتاعك

كراكيب said...

ايه ده يا عبير انتي بعد العشرة الطويلة دي كلها انتي وانتي
لسة بتسألي يا روحي؟؟
هو انا اتجننت واللا ايه؟؟
ولسة واخدة بالك لما روحتي المصيف؟
طب كنتي اسأليني من زمان كنت هرد عليكي والله ولا كنت هخبي ماانتي عارفاني مابيهمنيش

يلا معلش وبالنسبة للكمبيوتر بقى
فـ لنا الله

miro el niro kwaniro

عايش... ولكن !!!! said...

كلنا مجانين بس بدرجات متفاوته وكلنا موديين بس بدرجات متفاوته بس جنانك ده مشوفتوش على حد ههههههههه
لا بجد دى حاله بتحصلى كتير بس انا بشوف ان اللى بيحصله كده كتير بيبقى بيحاول يخرج من حاجات كتير مضايقاه ومزعلاه
تحياتى
علاء

طارق إمام said...

ازيك يا عبير
أخدت جولة في بلوجك
لذيذ بجد
(:
و عيشي مودك براحتك
ولا يهمك
الجنان هو عين العقل
((:
محبتي

الملاك said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى فى الله عاشقه ما تشعرين به بيمر تقريبا بينا كلنا بس اكيد بيبقى ليه سبب داخلنا ولكنه مخفى عنا اما لاننا لا نريد ان نتذكره او لانه نتيجة موقف مر بنا للحظات ولم نشعر به ولكنه ترك اثرا داخلنا

اختى اتمنى لكى السعاده لدائمة

دمتى اختى بكل خير

Anonymous said...

اكتر من كدة وربنا بيزيح

عاشقة القمر said...

سوري مرة تانية يا جماعة على التأخير في الرد بس انتوا عارفين اللي فيها بقى اعذروني
.............

هاني علوان
انا الحمد لله كويسه بعيدا عن اللي الكمبيوتر عامله فيا فأنا كويسه الحمد لله .. ربنا يخليك يا هاني .. ولا شكر على تعليق
:)

عاشقة القمر said...

إشراقة
الحمد لله تمام .. ازيك انتي يا جميلة يارب تكوني بخير
والله يا بنتي هي مش فكرة حساسية اد ماهي حكاية الحياة على حسب الموود دي اللي انا شخصيا اتخنقت منها فمابالك بقى باللي حوليا
:)

عاشقة القمر said...

australia ..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ههههه .. ربنا يخليك يا نور بس عايزة اقولك اني شكلي فعلا داخله على الحوار ده لو فضلت على كده حبتين كمان ويمكن حبه واحده
:)

عاشقة القمر said...

ممكن
ههههههههههه .. تفتكر ممكن ؟ ماكانش حد غلب يابني ده لو الحكاية بالبساطة بتاعتك دي كان الواحد جاب بمصروفه كله مش بس بعشرين جنيه اهو على الاقل حتى يختار المواصفات اللي بيتمناها
ههههه ده انت تحفه .. ابقى تعالى تاني كتير عشان ضحكتني .. منورني

عاشقة القمر said...

ابن مصر
هههههههه .. بجد صعبت عليك .. طب ما تجيبلي شيكولاته بقى
:)
انت عارف يا محمد ان فعلا كلامك ده سبب اساسي فعلا من اسباب الحالة دي .. بس عارف ساعات القاعدة مع الناس بتبقى انيل كتيييييير من القاعدة لوحدك .. بس ما علينا اهو الواحد بيحاول يغير
وماتنساش الشيكولاته
:)

عاشقة القمر said...

funckydoctor ..
طب كويس والله اني مش لوحدي اللي كده .. ده احنا مش بس جيل مطرقع ده احنا جيل لاسع بعيد عنك .. ولا بعيد عنك ليه مانت من الجيل
:)

عاشقة القمر said...

شادي
إهيء إهيء آآآآآآه .. الله يسلمك .. اسكت اسكت على اللي جرااااااااله .. اللي جراله ماجراش لجهاز .. آآآه
ايه ده ايه ده احنا هنهزر انا زعلانه منك اساسا يا استاذ .. ايوه زعلانه .. عشان مش بس بقيت بتتأخر لا ده انت بقيت مش بتيجي اصلا
ماكانش العشم يا شيدود
ادخل صالحني وهاتلي شيكولاته عشان اتصالح يلا .. شوفت انا طيبة ازاي وبتصالح بسرعة
:)

عاشقة القمر said...

ميرووووو
هههههههههههه .. بس يا بت انتي ياللي في المصيف انتي وسايباني الكومبيوتر يطلع عيني لوحدي .. اسكووووووتي مش انتي وحشتيني من اول يوم
:)

عاشقة القمر said...

عايش ولكن
ههههههههههههه .. ايه ده هو انا باين عليا اوي كده .. ده انا كنت لسه هقولك طمنت قلبي ان انا مش لوحدي اللي كده .. اطلع مفيش زيي .. طيب
:)
علاء نورتني بزيارتك وابقى كررها تاني كتييييير هنستناك
:)

عاشقة القمر said...

طااااااارق إمام
لالالالا .. وسسسسسسسسسسسسسسسسسع .. لا كله يوسع فعلا عشان انا مش عارفه اصدق نفسي اساسا .. طارق إمام ؟ طارق إمام بذات نفسيته عندي هنا وبيقول على بلوجي لذيذ كمان ..
عايزة اقولك اني اول مافتحت الكومينت ولقيت مكتوب طارق إمام فضلت متنحه للكمبيوتر وقريت الكومينت ورجعت تاني ابص للاسم .. طارق إمام .. طارق إمام اللي هو كاتبي المفضل ده .. اللي بموت في حكاياته وبستناها ..
بجد مش عارفه اقولك انا مبسوطة اد ايه بتشريفك لمدونتي المتواضعه واتمنى تكرار الزيارة يا أجمل راوي صاحب اروع خيال
نوررررررررت يا جميل

عاشقة القمر said...

الملاك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ميرسي ليكي يا جميلة على امنيتك الجميلة وتعليقك .. منوره

عاشقة القمر said...

boooooooooocy ..
ههههههه .. يااااااااارب .. منورة يا بوسي وابقي تعالي تاني ويا سلام لو يبقى برد اطول شويه
:)