Tuesday, May 13, 2008

.. عقدة حياتي .. مترو الأنفاق


حقد حقد حقد .. فضلتم تحقدوا عليا عشان مش بصحى بدري لغاية ما صحيت الساعة 6 وربع .. يالهوي أنا أصحى 6 وربع ؟ .. 6وربع يا نااااس .. لا ومش كفاية إني صاحية بدري لا وكمان أركب مترو الأنفاق - أكتر وسيلة مواصلات كرهتها في حياتي - يعني تضطرني الظروف إني أصحى بدري وكمان تكون الوسيلة الوحيدة لوصولي هو المترو .. يعععععععع .. بس هعمل إيه المضطر يركب المترو .. وفعلا ركبت المترو وحصل فيه حتة موقف عمري ما شفته في حياتي .. الواحد متعود انه لو حصل مشكلة ولا خناقة في المترو بتبقى بسبب حد خبط حد .. حد داس على حد .. حد رخم على حد .. أهو كله بيبقى كده وبتبقى أسباب أحيانا واقعية للخناق بجد .. لكن موقف النهاردة .. عجب .. بعد ماركبت المترو والحمد لله كنت قاعدة لإني راكبة من حلوان يعني من الأول واتحرك المترو وناي بتنزل وناس بتركب وعادي .. الحياة تمام .. وانا مش باين لي نزول أساسا مشواري حاجة كده بيات في المترو أصلا .. ف كعادتي قعدت جنب الشباك وعايشه برا خاااااااالص لإني زي ما نوهت فوق بكره المترو والقاعدة فيه .. بس في نص الطريق ضربت بطرف عيني كده في المترو وياريتني ما عملتها .. إيه الناس دي كلها وجت امتى ؟ .. المترو بقى خلاص مش بقى مفيش مكان لحد يركب ده مفيش مكان لحد من اللي واقفين يتنفس حتى .. والجو النهاردة زي ما الكل حاسس كان صععععععععب مش طبيعي فعلا - مع العلم ان الساعة لسه ماعديتش 8 حتى .. وفي ظل كل الحاجات دي كل حاجة زي ما هي واحد مثلا ينزل ويطلع مكانه اربعة خمسة .. وعايشين ما هو ده هو المترو .. هو حد مستني منه غير كده ولا حاجة ! .. وفجأة صوت زعيق عند الباب اللي في وشي ..
.. انتوا رايحين فين -
.. هنركب يا عمو -
.. تركبوا فين انتوا شايفين فيه مكان -
.. طب نعمل إيه يعني ما ركبنا وخلاص -
.. مفيش مكان يبقى تستنى المترو اللي وراه -
.. طب ما احنا مستعجلين وعندنا امتحان -
تنزلوا وتركبوا المترو التاني مفيش مكان -
.. يا عم انت فاضي انزل انت استنى المترو التاني احنا عندنا امتحان -
وفضل عمو يزعق على آخره زي ما يكون المترو ده بتاع السيد الوالد مثلا .. أو هو واخده ميكروباص لحسابه يعني .. وفي آخر الزعيق ده تفتكروا إيه اللي حصل .. راح رازع الواد اللي بيكلمه كام ألم على وشه .. يالهووووووووي .. وطبعا الناس حاشته وبتاع والعيال بصراحه طلعوا أخلاق لا غلطوا فيه ولا مدوا ايدهم عليه .. مع انه كان يستاهل ان حد من اللي حاشوه يلطشله ..
وده كان نتيجة من نتايج ركوب المترو .. وسيلة المواصلات الخنيقة المملة اللي أنا بكرهها .. بس النهاردة ولإني لأول مرة أركبه في الميعاد ده وأشوف العدد الرهيب ده من الناس اللي راكبة واللي نازلة واللي موجودة في المحطة خلاني أركز وأقول كام حاجة كده في نفسي وأنا بتفرج عليهم من الشباك ..

:) .. يا سلاااااااااااام .. كل الناس دي بتصحى بدري -
.. ده احنا بقينا كتير اوي والبلد ضاقت علينا اوي .. او الحتة من البلد اللي احنا قاعدين فيها دي ضاقت علينا اوي
الناس شكلها حلو أوي والواحد بيتفرج عليهم من الشباك وهو قاعد عكس الاتجاه اللي ماشي فيه المترو وشايفهم وحاسس انهم بيرجعوا بضهرهم :)
يااااااااه .. كل الناااااااااااااس دول عايزين ياكلوا ويشربوا ويشتغلوا ويتجوزوا .. وبيعملوا كل حاجة زي بعض ماشيين زي بعض وبياكلوا ويشربوا وينزلوا ويطلعوا ويناموا ويصحوا
بعد كده ركزت أكتر وقولت ماتبقاش كده ولا اسمها كده .. لكن تبقى واسمها :
سبحان الله .. كل النااااااااااااااس دي كلها ورب واحد قادر وبيعملهم كل اللي قولتيه ده ومخليهم يعملوا كل اللي قولتيه ده وقادر يحققلهم كل اللي بيتمنوه وكلهم في وقت واحد .. ناس كتييييييييييير وكل واحد ليه ملامحه .. فيه اللي شبه بعض بس برضو كل واحد بملامحه الخاصه .. وحاجات كتير اوي تستاهل فعلا التركيز والتفكير
سبحان الله

15 comments:

شادي أصلان said...

انا اول واحد يعلق دي بتكون حاجه ليها مذاق خاص جدا
انا كمان بكره ركوب المترو جدا لدرجة اني بحمد ربنا ان انا مليش علاقة بيه يعني نادرا لما بركبه
بس اكيد هو مكان ممكن تطلعي منه بكتير من الملاحظات الانسانيه
وزي ما انتي قلتي سبحان الله
يارب اكفينا شر المترو وبلاويه والي بيجرا فيه

امال سامي said...

فكرتيني بمأساة المترو
كل يوم مترو انا كل حياتي مترو
الكلية بقى
ربنا ينجينا

a.aTeYa said...

والعيال بصراحه طلعوا أخلاق لا غلطوا فيه ولا مدوا ايدهم عليه ..

بصى النوعيات دى كتير بس علاجهم الاوحد هو قله الادب بقى :D


ثانيا .. انتى كده شفتى المترو و هو فاضى .. ابقى فكرى تنزليه و هى الجامعات شغاله بجد بقى .. هتعااااااااااانى .. بس الحمد لله انا تبت و بقيت اركب اى مواصلات غيره

ايييييييييه

صحيتى 6 و ربع؟ انا كل ما اروح الكليه اصحى 6 و 10 :D

عاشقة القمر said...

انا اول واحد يعلق دي بتكون حاجه ليها مذاق خاص جدا

واكيد بالنسبة لي اما يكون اول تعليق من شادي اصلان فمش بس ليها مذاق خاص ده شيء يشرفني ويسعدني كمان .. ابقى اعملها كتير :)

وعلى رأيك بجد ربنا يكفينا شر ركوب المترو اساسا ..
بس لو بعيدا عن كرهي ليه ف زي مانت قولت فعلا الواحد ممكن يطلع منه بحاجات كتيييييييييير اوي اوي .. بمجرد ممارسة وظيفة الناس الاساسية في المترو واللي هي البحلقة في وشوش خلق الله
:D
شادي .. مش عارفه اقولك وجودك وردك بيسعدوني اد ايه .. منورني يا كبير ..

عاشقة القمر said...

.. امال سامي
يا عيني عليكي .. كل يوم مترو .. دي حاجة انا شخصيا ماقدرش استحملها .. وعلى فكره انا عمري ما ركبت المترو ولحقت المحاضرة اللي ورايا ..
ربنا يرحمك منه يارب .. ونورتيني بزيارتك اللي يارب ما تكونش الاولى والاخيره ..

عاشقة القمر said...

احمد عطية جيييييييييه .. احمد عطية جييييييه .. اخيرا احمد نور مدونتي مرة تانية بعد طول غياب ..
لا يا سيدي لا اركبه ايام الجامعات ولا غيرها خليه هو في حاله وانا في حالي .. اعوذ بالله من الخبث والخبائث على رأي المستر بتاعي ..
صحيح .. احمد احمد احمد هو انت قفلت البلوج بتاعتك ليه ؟ .. اصل انا كل ما اجي اسألك انسى ..

Eldebug said...

واللهى بالنسبة لكره المترو ...فليكى عليه يا ستى اول مايعملوا مترو عندنا فى المحلة هاقعد اكرهه للصبح
اما بقى بالنسبة للناس الكتير اللى بتصحى بدرى دى فانا اكتشفت برضه الموضوع ده من زمان علشان كده بقى عملت خدعة وضحكت عليهم كلهم وبقيت بنام لما هما يصحوا واصحى لما هما يناموا ... نظرية برضه

a.aTeYa said...

ماهو واحد بيقول سلام انا .. هيفضل واقف كتير يعنى؟

ما يروح بقى

:D

a.aTeYa said...

و نسيت اقولك انه انا مختفى عشان بفكر انجح
:D

عاشقة القمر said...

eldebug ..
انت لسه هتستنى اما يعملوه وبعد كده تكرهه .. لا لا اكرهه من دلوقتي لغاية ماهما يعملوه .. اكرهه اكرهه وصدقني مش هتندم
:D

عاشقة القمر said...

احمد ..
يا سلام يا سلام .. وهو وقت ما يحب يروح يروح كده من غير ما يقول .. مش فيه ناس واقفه معاه المفروض يستأذن قبل ما يسبهم ويشمي ولا ايه :)
انا هسكت بس عشان خاطر الامتحانات .. وربنا يوفقك يا باشا وربنا معانا جميعا ويعدي الايام دي على خير ..

الميكروباص said...

المترو ده أسوأ مواصله موجوده حاليا داخل القاهره، كفايه الزحمه الطاحنه الموجوده فيه، أيام ما كنت في جامعه حلوان لم يكن عندي مواصله من المعادي للجامعه غيره للأسف، زحمه ما بعدها زحمه، والغريب أن الزحمه موجوده طول النهار على الرغم من ان الناس من المفترض انهم بيروحوا الشغل في وقت معين، لكن على الرغم من كده تجد الساعه 11 صباحا مثلا المترو مليان، طيب الناس دي مش وارهم شغل؟ يبقى المترو زحمه ازاي؟ ولله حاليا بتفادى ركوبه باستمرار، لدرجة اني ولله نسيت شكله ايه، لأنه فعلا مأساه

Anonymous said...

نياهاهاهاها
بيرووووو،، تصدقي بالله ان انتي سبقتيني؟ كنت ناوية ف يوم أكتب بوست عن المترو لاني طبعا بقى ليا اصحاب فيه من كتر ما بقابلهم كل يوم كل يوم
بس موضوع الضرب ده بقى عادي بأه فيه ردح وشغل بلاكونات وشد شعور وحاجات تانية احكيلك عليها اما اشوفك
ده انا كنت ناوية اكتب قصيدة ع المترو نياهاهاها اسألي ميران وهي تقولك

عاشقة القمر said...

.. لورانس العرب
جامعة حلواااان .. ده انت كنت زمل بقى :)
والله على حكاية الزحمة دي فمابقاش المترو بس كمان .. انا كنت بقول كده برضو اما كنت انزل حلوان بس حلوان المحطة قبل ما تبقى محافظة :) انزل المحطة الاقي الناس كتييييييير اقول اه عشان الصبح والناس رايحه شغلها .. انزل متأخر الاقي الناس كتييييييييير اقول اه الناس راجعه من شغلها .. لكن دلوقتي انزل في اي وقت اعداد الناس هي هي ما بتتغيرش بيزيدوا بس لكن مابيقلوش ..
لورانس العرب .. نورتني وربنا يبعد عنك المترو وركوبه ..

عاشقة القمر said...

ميهوووووو .. لا يا باشا سبقتك فين بس .. انا شايفه انك احسن حد يكتب عن المترو اساسا .. انا شخصيا ماعرفش حد بيركب المترو اكتر منك انتي وابويا .. الله يكون في عونكم .. ومستنيه منك اكيد مغامرات وحكاوي المترو ..