Wednesday, February 13, 2008

وخلصت الأجازة ..

وخلصت الأجازة .. وكالعادة .. كالعادة .. كالعادة .. كانت حتة أجازة فزيييييييييييعة .. تحفة تحفة تحفة .. ماعملناش فيها أي حاجة من اللي كنا ناويين نعملها إلا أقل القليل .. يعني البداية واللي كانت أول برنامج الأجازة رحلة دريم بارك .. الرحلة دي كنا حاجزين فيها من قبل الامتحانات واتلغت قبل ميعادها بيومين .. وبكده راح أول البرنامج .. وبدأت القعدة في البيت والملل والزهق وبداية العد التنازلي وانتظار بداية الدراسة عشان نخلص من الملل ..

لكن طبعا مش ممكن ننسى الإنجاز العظيم اللي أنجزناه بإننا زورنا صاحبتنا اللي إتجوزت من أربع شهور تقريبا وماكناش روحنالها .. تبقى حاجة من الحاجات أهيه تمت بحمد الله .. وبعد أيام من بداية الأجازة بدأ الحدث السنوي .. افتتاح معرض الكتاب .. وده طبعا مشواري السنوي حبيبي اللي ما بقدرش أتغيب عنه أنا وميرو حبيبتي .. وفعلا روحنا معرض الكتاب وده يوم في السنة بيتم كل سنة بنفس الشكل والتفاصيل مع الفارق السنة دي إن كان معانا أصحاب ليا أنا وميرو وهما الحاجة الوحيدة اللي إتغيرت في مشوارنا ده السنة دي لما أضافوه من مرح أكثر على اليوم وبجد كان يوم حلو أوي .. لكن بالنسبة لمعرض الكتاب لم يجد فيه جديد هو هو معرض الكتاب بكتبه بزحمته الغير طبيعية بإرتفاع أسعار كتبه الغير عادي .. لا فيه حاجة كانت جديدة علينا السنة دي وقفة الطابور .. كان فيه حتة طابور للدخول .. عجب .. طابور أوله عند باب الدخول وأخره عند باب الخروج من المعرض .. ههههههه اه والله .. ودي كانت أول مرة نقف فيه أو نشوفه اساسا واللي طبعا ما بطلناش لا تريقة ولا ضحك فيه لغاية ما اتحرك ودخلنا .. من الحاجات الأساسية بقى اللي ما اتغيرتش في هذا الحدث السنوي اعتراضاتي الثابتة اللي ما بلاقيش حد يرد عليها وهي - إن يعني إيه حدث رهيب زي ده بيحصل مرة واحدة في السنة وما يكونش غير اسبوعين ولا اسبوعين وكام يوم .. ليه يعني هيحصل إيه لو زاد عن كده مما يتيح الفرصة للنزول مرة واتنين وسبعتاشر .. مع إني مش عارفه الاتنين والسبعتاشر دول مين اللي هيجيب فلوسهم منين بس ماليش دعوة .. وده الاعتراض الثاني طبعا إرتفاع أسعار الكتب بشكل غير عادي زي ما يكون الناس بتموت في الكتب وهما اللي كارهين .. المفروض العكس عشان الناس تتشجع وتحاول تحب القراءة أو حتى يدوا فرصة لحد يهادي بكتاب يشجع بيه حد انه يقرا .. لأ هما بيقفلوها من كل الجوانب عشان ماحدش يقرا .. حاجة تانية بقى ودي حاجة ولا كل الحاجات وهي وجود الناس اللي لا ليهم في الكتب ولا القراءة زيادة وزحمة مش أكتر .. يالهوووووووووي على اللي في المعرض من شغل رحلات وجناين وناس بقى فارشة في المساحات الخضرا الصغيرة اللي في المعرض وكشري بقى وتــُرمس الشاي ويللا يا خالتو عشان نتغدااااااااا .. يختييييييي على اللي شوفناه .. يا أخوانا ده معرض الكتاب مش حديقة الحيوان ..

بس برضو كان يوم جميل ويمكن يكون أهم حاجة أو الحاجة الوحيدة اللي حصلت في الأجازة دي .. وخلصت الأجازة .. وكل أجازة وانتوا طيبين ..

No comments: