Friday, February 15, 2008

آخر كلمات ..


في كل مرة تلاقينا فيها وتحدثنا بعد وداعنا الأخير كنت تنهي حديثنا بشكرك لي وعندما أسألك على ماذا تشكرني تقول على كل شيء وعلى أي شيء .. ولكني ما كنت لأشكرك قط .. ولكن .. أتعلم ؟ ! .. فأنت تستحق مني شكرا واحدا على شيء علمتني إياه .. شيء ما كنت سأعرفه لولاك .. هل تعرف ما هو هذا الشيء ؟ .. القسوة .. نعم القسوة فما كان أبدا للقسوة مكانا في عالمي .. فأنا لم أتخيل أبدا أن تعرف القسوة طريقا لقلبي .. ولكنك عرفتني ما هي القسوة وعلمتني كيف أقسو .. فأصبح قلبي قاسيا تجاهك .. فما عاد يحن لك ولا لكلامك ولا لأيامه معك .. ما عاد قادرا على أن يحنو عليك أو يتأثر بحالك حتى عندما يبدأ يراوده عطفه تجاهك يرجع سريعا ويتذكر آلامه وتجريحك له بلا مبالاة .. فما عاد من الأساس يصدق كلامك .. فهو يسمع لك من باب السمع لا أكثر ولا أقل .. لا يُصدق ولا يُكذب ولا يعطي حتى لنفسه مجالا ليفكر أيكون كلامك صدقا أم كذبا .. فما عاد يفرق معه .. فهو يسمع فقط ..
أتـُصدق .. فبالرغم من أنني اختلفت معك كثيرا عندما قلت لي أن ذكرياتي ستمحيها الأيام وتبدلها حتى تصبح لا وجود لها إطلاقا وأصريت على رأيي بأن ذكرياتي من المستحيل أن تضيع مني وأنها ستظل دائما معي لأنني أستطيع الحفاظ عليها بكل ما فيها أيا كان وستظل دائما تذكرني بكل ما مريت به ولن تضيع مني أبدا كما قلت أنت .. إلا أنني وجدت أنه ليس فقط من الممكن لذكرياتي أن تضيع مني وتمحيها الأيام بل وجدت أنني أستطيع أنا تمزيقها ومحوها إلى الأبد .. كما أعتقد أيضا أن هذه الكلمات ستكون آخر ما يخطه قلمي بشأنك أو بشأن أي شيء له علاقة بك أو بذكرى تخص أيامي معك .. فالوداع لك ولكل ذكرياتي معك وليس إلى أي لقاء ..

6 comments:

a.aTeYa said...

الموضوع لذيذ اوى يا عبير بس مشكله لو القسوة اتطورت فى حياه الانسان .. بس فعلا لذيذ اننا نتعلمها و بردو مشكله تانيه لو حاولنا نقارن بين حياتنا قبل ما نتعلم القسوة و بعد ماتعلمناها ... للامام يا بيرو

عاشقة القمر said...

اولا نورت البلوجر يا حمادة وانا مبسوطة بمرورك جدا وان الموضوع عجبك .. ثانيا بالنسبة للقسوة بقى فبجد هي حاجة مزفتة اوي ومزفتة اكتر للي ماكانش متعود عليها ولا يعرف يتعامل معاها وبيها .. بس عارف سعات وفي موقف زي الموقف ده بتبقى ضرورية جدا ومهمة اوي اوي عشان الطرف ده يقدر يكمل حياته لانه فعلا لو ماكانش قدر يقسى على سبب عذابه كانت هتقف بيه الحياة عند الموقف ده وجوا الدايرة دي وماكانش ابدا هيملك الشجاعة انه يدي ضهره للحياة دي ويبدأ من جديد الصح .. طولت عليك ورغيت انا ..
وللمرة التانية نورتني واسعدتني ..

كراكيب said...

بت ياعبير بت يا عبير بت يا عبير
على فكرة انا مش مدايقة خاااالص مالص من التطور اللي انتي بتقولي انه حصل في شخصيتك ده وانك اتعلمتي القسوة والحركات دي اللي انا عارفة ومتأكدة جدا انك مش هتعرفي تتعلميها ولو انتي متخيلة ان شوية الجفا اللي جواكي دول انتي شايفاهم قسوة فانا بقولك اهو اسمهم شوية جفا ممكن يبقى كتار حبتين فانتي تخيلتيهم قسوة بس ما اظنش انهم كدة خاااالص
عموما ايا كان فانا هتبسط اوي لو عرفت ان شخصيتك بقت اجمد مما كانت
علشان انتي بت سيس اساسا :)
"زي ما احمد حلمي بيقول
وابقي صنفي بقى تقسي على مين وتبقي حونينة على مين
خليكي حونينة معايا يا عبير علشان انا بحب صحابي يبقوا حونينين

عاشقة القمر said...

إحم ( سيس ) ؟ ده انا الكلام ده :S .. بس انا مابشربش لبن يا ميرو انتي عارفه ..
بعدين انتي عارفه يا حبي اني حتى لو عرفت وقسيت على الكل فأنتي مش فيهم يا قمر .. وعلى رأي مرام هو انتي حد .. :D

Anonymous said...

جميل قوى ان الواحد يتعلم من الدنيا ,, بس اللى اجمل انه فعلا ما يكررش اخطاه تانى ,, القسوة لازم تبقى موجودة بنسبة قوة الانسان لأن للأسف فى مواقف ما تخلهاش الحنية ,, و ساعتها بتقبى القسوة احسن دوا

بعيد عن الموضوع ده هاقولك خشى فى عبى با بيبو عشان انا عارف بق القسوة ده مش هو اللى سايد جواكى لأنك من جواكى انسانة فيها حاجات كتير يعنى شعننة ماشى , حنية ماشى , طيبة ماشى , انما قسوة مش لاقية عليكى

.. نور

عاشقة القمر said...

إحم إحم .. ايه الكلام ده .. انتوا كلكم بتقولوا عليا الحاجات كده ليه .. بقى انا عماله اقول اني بقيت جامد وفظيعة وحاجات وانتوا تقولوا كده .. شكلكم مش مصدقني .. ايه يا جدعان عيب عليكم .. صدقوا صدقوا ..
ميرسي يا نور يا جميل على كل الحاجات مع انك مش مصدقني بس ماشي .. نورت يا قمر ..