Friday, June 20, 2008

جيراني الأعزاء .. شكرا


النبي وصى على سابع جار .. دايما بسمع الناس كلها بتقول كده في كل المواقف المتعلقة بالجيران .. بس اعتقد ان جيراننا الأعزاء ماسمعوش عن الموضوع ده :) .. يعني أنا مثلا بكتب البوست الساعة كام دلوقتي ؟ الساعة يا حضرات 5 بعد الفجر – واخدين بالكم انتوا من التوقيت - جيراني الأعزاء بقى بيعملوا إيه ؟ .. سيدات وأطفال العيلة كلهم تقريبا متجمعين عندهم النهاردة والعيلة كلها برضو بتتكلم في نفس واحد والكل بسم الله ماشاء الله مستوى الصوت عندهم غييييييير عاااااااادي غير عادي تماما .. مش صوت من اللي هو بتاع البني آدمين ده اللي بيخرج من الزور .. لالالا دول صوتهم تقريبا بيخرج من مواسير ..

في هذا الوقت من الليل اللي هو خلاص قرب يبقى نهار ..

أنا اللي هو أنا كنت خلاص صليت الفجر وداخله أنام .. هما لا .. هما عندهم الأطفال لسه صاحيين وبيلعبوا .. ما شاء الله على دي عيله قلبولي اليوم وقلبوا دماغي معاه .. أنا كنت قاعدة في الصالة عااااااادي جدا وماسكة كتاب عشان أقرا واسترخي يمكن أعرف انام بدل ما اقعد ادام التليفزيون ولا الكمبيوتر .. بس استرخاء مين وهدوء إيه وحياة ربنا أنا حاسة إني الظهر .. المغرب .. حاجة كده يعني .. استحالة ده يكون الفجر والناس دي عامله كده والعيال دي بتلعب وتصوت كده .. لا وف وسط ما العيال بيلعبوا وعمالين يزعقوا لبعض راحت واحدة طنط شاخطة فيهم " بس يا بت إتي وهي يا بت ال تيييييييييت الناس نايمة " طبعا الجملة دي بالصوت العادي و مخارج الحروف الطبيعية تبقى " بس يا بنت انتي وهي يا بنت ال تييييييييييت الناس نايمة " .. لا والله .. لا والنبي هو انتوا بتحسوا وكده وعارفين ان فيه ناس مخموده .. طب ما تبطلي زعيق اساسا يا ست الحاجة أم ابراهيم انتي وانخمدوا بقى انتوا كمان ..

أنا مش قادرة أوصفلكم بجد الموقف عامل إزاي وصوتهم وحكاويهم على العيلة كلها اللي الحي كله سامعها أساسا .. أنا كنت خلاااااااااااااص حاسه إني هخرج أصوت في الشباك بااااااااااااس إييييييييييه والناس تقول البت اتجننت ..

وده على فكره مش يوم استثنائي ده العادي بتاع جيراني الأعزاء .. دايما أما بسمعهم وهما عاملين كده بحاول أسرح بخيالي وأحاول اتخيل البيت اللي هما كانوا فيه قبل ما يشرفونا .. صدقوني لو انتوا في اللي انا فيه مش هتتخيلوا غير حاجة من اتنين .. يا بيت مرفوع على عمدان رافعاااااه للسما فمنه للهو على طول مافيش حواليهم حد .. يا بيت مرمي في أرض واااااااااااسعة ومافيش حواليه برضو أي حد عشان كده هما نسيوا الإحساس بالبني آدمين ..

وده كان بالنسبة لجيراني الأعزاء اللي للأسف شباكي لازق في شباكهم .. جيران الدور الأول وما أدراكم ما هو الدور الأول - ده أكيد هيبقى له بوست لوحده ومأساتي معاه - ربنا مايكتب عليكم..

زي بقى جيراني دول عندي ناس تانيين بس الحمد لله في الرابع يعني بعيد عني .. مشكلتي الوحيده معاهم الطلوع والنزول .. يعني تبقى العيلة كلها ماشاء الله طالعة من أول الجد مرورا بالأباء والامهات خالات وخيلان وعمام وعمات وصولا إلى الأحفاد ويبقوا بيرغوا كلهم برضو مع بعض من أول ما يدخوا من باب العمارة لغااااااااااية ما يطلعوا شقتهم في الرابع ونفس الحوار في النزول .. طب يا اخوانا يا بني آدمين مانتوا ليكم أم شقة ترغوا فيها يا طالعينها يا نازلين منها إيه لازمة الرغي والإزعاج على السلم .. وده طبعا في أي وقت وأي ساعة من النهار أو الليل ما بتفرقش في أي حاجة عندهم إن كانت 3 الفجر ولا 3 العصر مستوى الصوت هو هو حاجة كده صوت العرب :) ..
وزي مانتوا شايفين ماشاء الله جيراني كلهم تقريبا ماعندهمش لا إحساس بالوقت ولا بالناس وماسمعوش حاجة في حياتهم عن مستويات الصوت ..

نفسي أعزل وأطفش منهم بس للأسف والدي العزيز بيكره فكرة العزال .. وجو بيتنا حبيبنا وعشرتنا والكلام ده ..

وفي النهاية برضو هقول إيه .. حسبي الله ونعم الوكيل ..
والنبي وصى على سابع جار ..

انا قايمة انام قبل ما يجيلي انهيار عصبي منهم ..

27 comments:

ليكوريكا said...

فكرتيني بايام زمان

كان حالي زي حالك كده

بس الحمد لله سيبنا جيراننا والبيت والشارع كله وعزلنا بعد صراع

مع العشره وارض المنزل الحبيبه ورفضهم التام لفكرة التعزيل دي

بجد ربنا يكون فعونك

اساسا الدور الاول ده لوحده مشكله من غير جيران زي دول

بس حلك الوحيد انك تتأقلمي مع الوضع

اعتبري صوت العيال دول مثلا سيمفونيه من سيمفونيات بيتهوفن

ربنا يقويكي ويهديلك جيرانك

ليكوريكا

إبن مصر said...

انتى يابنتى عايشه ازاى وايه المولد اللى عايشه فى ده ربنا يطلعك من البيت ده على خير وتتجوزى وتسيبيهم وتعيشى فى مكان اهدى واحسن

تحياتى ويارب تكونى نمتى كويس

a.aTeYa said...

:D :D :D :D :D

بكتب الكومنت و جيرانى عمالين يجرجروا حاجات مريبه .. باحس دايما انهم واخدين الشقه و ماشيين لانهم كده من يوم ما جم .. بيعملوا كده 24 ساعه اصلا .. رغم انى فى الدور الخامس

:S :S

عاشقة القمر said...

ليكوريكا
يا باختك عقبالي كده اما أخلص منهم .. وربنا يهديهم زي مانت بتقول .. وانا كمان عمي الله يرحمه كان دايما اما نتكلم عن حد ونقول ربنا يهديه يقولنا ربنا يهديه وان ماهداهوش ياخده
:D
ليكوريكا .. زيارتك الاولى نورتني واتمنى تكررها كتير

عاشقة القمر said...

ابن مصر
لا لو على النوم فنمت الحمد لله .. اصل الحاجة الكويسه في الموضوع انهم شقتهم ناحية الصالة مش الاوض وإلا كنت انا انتحرت .. إلااااااااا النوم
:D
شفت انا صعبانه عليك ازاي وماشوفتهومش امال لو شفت
:D
منورني

عاشقة القمر said...

احمد عطية
تفتكر مش لاقيين حاجة يعملوها فكل يوم بيغيروا نظام الشقة .. ولا يمكن بيحسسوا نفسهم بالونس او حالة نفسيه
:D
بعدين يا حماده ده انت في الخامس ودي ميزة كويسه اوي .. انا عندي الناس اللي فوق دماغي عدل ما بيحلالهومش المسح وجر الحاجات غير الساعة 2 بالليل مثلا
اسكت اسكت ده انت في رحمة .. بس ما تجرب مرة كده وتسألهم انتوا بتعملوا ايه
:D

كراكيب said...

خخخخخخخخخخخخ
كنتي عايزة تقوليلها طنط ام ابراهيم؟؟؟؟؟؟
طنط ام ابراهيم دي بتاعتي لو سمحتي

عبير ممكن ادخل اكتبلك كومنت يوم تاني علشان انا رخمة ودمي تقيل النهاردة

عاشقة القمر said...

لا يا مرام لو سمحتي انتي بتوعك هو عم الحاج ابراهيم وطنط ام جلاجل .. يمكن طنط ام ابراهيم متاخده منهم شويه وجامعه بينهم
:D
بعدين يا حبي انتي تعملي اللي انتي عايزاه تدخلي تكتبي كومينت في وقت تاني تنزلي بوست حتى .. انتي تعملي اللي انتي عايزاه يا حبي .. انا بس مش عايزاكي لا متضايقة ولا رخمه .. ممكن

ادم المصرى said...

مش هتحسى بى الايام دى غير لما تشتاقلها اوى هتفتكريها وتتمنى ساعه وحده منها ترجع تانى حولى تستمتعى بكل حاجه لئنك لما تكونى فى بيتك مع جوزك وولدك هتحكلهم على كل ده وتتمنى يوم واحد يرجع

Aиgel said...



ازيك يا قمري عاملة ايه يا
ندلة ... معلش بقى اسمحيلي اقولك كده
عشان انا اكبر منك ب 3 ايام

::
ما علينا
::
الله يكون في عونك ياحبيبتي .. أنا لو منك كنت أنتحرت .. عارفه بقى انا الحكاية دي بتحصلي بردو بس في بيتي تصوري .. بس مش انا يعني اللي بعمل الإزعاج ده دول ضيوف يا بينتي بيجوا عندنا هما بنتين بس أصغر مننا بكام سنة كده بس هما وباباهم ومامتهم صوتهم بردوا مش من الزور هههههههه
وكمان بقى جيراني بيعرفوا ان العائلة دي بالذات عندي في اليوم ده وكمان بقى زيارتهم بتكون من الساعة واحدة بالليل لحد تاني يوم بقى معرفش لحد امتى ومتعديش بقى ههههه
::
بس هعمل ايه مقدرش اقولهم يوطوا صوتهم .. فا تقريبا كده الحال من بعضه مع إختلاف الحالات

وكفاية بقى لحسن أنا رغاية خالص تقريبا كده بحاول أتكلم ليا ولمرام عشان هي زهقانه
::
سلميلي عليها أوي على ما أدخل مدونتها هي كمان عشان مكنتش أعرف أن عندها مدونة

أيووووووووووووه
(( بالإسكندراني ))
أنا هرغي تاني

سلام بقى يا جميل وأبقى عدي علينا
أختك الرغاية
Angel Love

الميكروباص said...

من سنتين بس جاء ميكانيكي في محل فاضي أسفل عماره جنب العماره اللي انا ساكن فيها
الحاجه اللي اقدر أؤكدها اني في يوم من الايام هقتله
واليوم ده قرب جدا جدا

شادي أصلان said...

مهو وضع طبيعي انك علشن تكتبي البوست دا انهم يعملو كدا صح ولا ايه؟!!!!
يعني
لو مكانوش عملو كدا مكنتيش انتي كتبتي البوست دا
وماهي الدنيا الا بوست كبير فاهمه حاجه هه؟فاهمه؟

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى said...

يابنتى انتى قاعده لية
قودامك حل من الاتنين يا تبلغى عنهم
يا اما تقومى وتتوضى وتصلى ركعتين لله وتدعى عليهم
ولا اقولك اعملى بالمثل الى بيقول
اصبر على جار السو يا يرحل يا تجيلة شوطة تاخده
هههههههههههههههههههههههههههههه
ربنا يصبرك

Anonymous said...

نياهاهاهاهاها
فكرتيني بمس عواطف اللي تحت جدو،، مرة كنت قاعدة عندها والاطفال الامامير بتوعنا انت عارفاهم أد الوداعة واللطافة وفجأة الجنونة جت وقعدوا يطبلوا ويلعبوا بجنون بقيت والله حاسة بالازاز عند مس عواطف بيترج والنجف ع السقف رايح جاي قعدت اضحك مش مصدقة ان احنا فظاع للدرجادي

كخخخخخخخخخخخخخخخخخ
معلش يا عبير استحملي امال ناخد ثواب ازاااااااااااي ههههههههه

مها ميهوووو

blue-wave said...

بجد الله يكون فى عونك حاجه غريبه عدم احساس الناس
بس هاتعملى ايه؟ امرك لله

عاشقة القمر said...

آدم
مهما حكيتلهم بجد استحاله يتخيلوا
:)
نورتني كتير واسفه على التأخير في الرد

عاشقة القمر said...

بيرو
احم .. شكراااا ..
:)
ازيك يا قمره عامله ايه
ايه ده انتي بقيتي منهم بتوع الازعاج دول .. لالا قوليلهم ماتجوش تاني عشان انا متعقده
:)
ارغي زي مانتي عايزة يا جميلة وماتبقيش تتأخري تاني .. وانا اكيد هعدي

عاشقة القمر said...

لورانس العرب
ميكانيكييييييييييييي ؟ لا ده انا كده كنت انتحرت فعلا .. لا ماستحملش انا .. ده انت كده اللي الله يكون في عونك .. ولو قتلته ابقى تعالى قولي .. منورني

عاشقة القمر said...

شادي
هههههه .. ضحكتني وانا ماليش نفس .. ولو على الفهم اديني اهوه بحاول ..
وكالعادة أو اللي بقت عاده جاي متأخر .. شكلي هزعل منك قريب .. استعد :)
اكيد مش محتاج اني اقولك انك منور عشان انت عارف ان زيارتك شيء مميز بالنسبالي

عاشقة القمر said...

عمرو
ههههه .. هو ده اللي حاصل اديني قاعدة وصابره اما اشوف ايه اخرتها
عمرو عمرو هو انت هتجيب ترجمة الاغنية امتى اما الشريط الجاي ينزل ولا ايه
:)

عاشقة القمر said...

ميهوووووووو
يابنتي هو اللي انتوا بتعملوه في الناس ده طبيعي اساسا ده كفايه يوم الجمعه ولا اليوم اللي بيبقى عندكم فيه عيد ميلاد عند جدو تحت .. انتوا تلاقوا العمارة كلها عندكم عامله زي مانا عامله من جيراني دول
بس انتي لو تفتكري هتلاقي انكم كنتوا عاملين اكتر مني كده من اللي تحتيكوا انتوا بقى فاااااااااكره
:D

عاشقة القمر said...

blue-wave ..
ونعم بالله .. ربنا يهديهم وان ماهداهومش يرحلوا عني سمايا بقى
نورتني زيارتك وياريت تبقى تكررها كتير

عاشقة القمر said...

كاتب مصري
ده شيء يسعدني وجودك الدائم في مدونتي الصغنتوتة .. واكيد هزور مدونتك قريب بإذن الله .. نورتني بمرورك

Miss. Sosa said...

عااااااااا
انا بعد ما كتبت الكومنت طلع ايرور واتمسح الكومنت

انا كنت بقول الله يعينك احنا جيران كانوا كدا برضو بس دول كانوا فعلا مابيسمعوش - الله يعافينا - والحمد لله ربنا كرمنا وعزلنا عقباااااااااااالك

عروسة ننوسة said...

والله دمك زى العسل.......بس معلش هتعملى ايه استحملى

عاشقة القمر said...

سوسااااا
اخيرا رجعتي تنوريني تاني يا قمره .. معلش يا جميل على الكومينت اللي اتمسح كانت بتحصلي كتير بس اتعلمت اعمل للكومينت كوبي الاول قبل مااتحرك اي حركة
:)
ماشاء الله ده كل الناس اللي كانت منزعجة من جيرانها عزلت .. انا كده بقى عندي امل
سوسا الجميلة اسعدتني عودتك واتمنى انك ماتغيبيش تاني

عاشقة القمر said...

عروسه ننوسه
ربنا يخليكي يا جميلة ده من ذوقك .. وهعمل ايه اديني صابره اهوه
شكرا لمرورك يا قمره ونورينا كتييييير