Friday, December 28, 2007

طب إيه بقى ؟ .. 2008

على فكرة في العنوان الرقم قبل الجملة بس الظروف هي اللي مشقلباهم بقى .. بس انا قصدي ان الرقم يبقى قبل الجملة ..
في مثل هذه الأيام من كل سنة أجلس وأتذكر ما حدث لي في السنة التي ستنقضي بعد أيام .. وأحاول أن أتخيل وأتساءل كيف ستكون السنة القادمة بعد أيام ؟ ..
كيف ستكون وبماذا ستأتيني ؟ ..
هل ستأتي بالأحلام ؟ أم ستكمل الأحزان ؟ ..
هل ستهديني بما يكمل حياتي وينيرها ؟ أم ستكمل وحدتي وتطفيء في حياتي ما تبقى من نورها ؟ .. وكالعادة في كل سنة أحاول أن أتشبه بمظاهر هذه الأيام من الفرحة والبهجة والتفاؤل وأضع على باب قلبي لافتة ( بكرة أفضل والسنة الجاية أجمد من أي سنة عيشتها ) – قال يعني أنا أعرفها عشان أقول عليها كده - .. ولكني أحاول أن أكون مثل الجميع في مثل هذه الأيام فكلهم يقولون نفس الكلام .. فأظل أقول مثلهم إلى أن تثبت لي السنة عكس ما قلت في الأيام الأولى منها .. فهكذا هي سنيني ولكني لا أستطيع أن أنكر أنها لا تنسى أبدا أن تسعدني بعض الأيام ولكنها أيام تسعدني فيها لتعاقبني بعد ذلك على سعادتي هذه ..
لالالالا ماعلينا من كل هذا .. ما هذا الغم والنكد فهو لا يليق ببداية سنة جديدة .. فأنا أعتذر .. فبإذن الله 2008 ستكون سنة غير كل السنين .. دي حتى كلها أرقام زوجية وأنا بحب الأرقام الزوجية أوي .. تبقى إن شاء الله هتكون سنة جميلة وعسوله .. دي يمكن تفاجئني حتى ويحصل فيها حاجات حلوة ..
يللا كل سنة وانتم طيبين ..
Happy New Year .. 2008

4 comments:

أحمد عبد الفتاح said...

2008 يعني
365 يوم جديد معاهم 365 حلم جديد وهدف جديد وامال جديدة
2008يعني
عمر جديد والسوال هنقضيه اذاي ؟

عاشقة القمر said...

لو على السؤال فالأسئلة كتييييييييير يا أحمد المهم الإجابة فين وعامله ازاي ..
وميرسي ليك على وجودك وردك واسفة على تأخيري في الرد عليك بس الامتحانات بقى وبتاع ..
شكرا مرة تانية ..
وكل سنة وانت طيب وسنة سعيدة ليك ان شاء الله ..

Anonymous said...

2008
رقم مش بكال بالمرة.. انا أصلي بحب رقم 8 جميل كده وتحسي انه واثق من نفسه مش عارفة ازاي بس انا حساها
بيرو..ده شعور بيجيلنا أول كل سنة وفي ذكرى عيد ميلادنا واول رمضان..بنحس اننا بعد الحاجات دي لازم هنبقى ناس تانيين
يا ترى هنبقى كده فعلا والسنة الجاية هنقول ونعيد نفس الكلام ولا هنيجي ف يوم ونصدق وبجد نتغير

عاشقة القمر said...

والله يا ميهو يا حبي .. الله أعلم ..
وعلى فكره نورني ردك اللي بيسعدني دايما بوجودك ..