Thursday, October 9, 2008

مش كفاية حمص الشام ب 90 جنية .. لا وكمان مسكر وساقع


حمص الشام ب90 جنية
.. أيوه .. أيوه .. أيوه هو حمص الشام العادي بتاعنا ده
اللي هو بيبقى في كبايه وسخن وشطة و ليمون
.. آه والله العظيم هو بس ب 90 جنية .. عادي جداااا .. هقولكم أنا
في يوم من ذوات الأيام الرمضانية وبعد طول غياب عن الخروجات العائلية قررنا ننزل الحسين زي كل سنة .. أنا وبابا وماما واخواتي الاتنين وخالتي وأولادها و صاحبتي حبيبتي ميرو وصاحبة اختي الصغيرة .. لمة حلوة كده .. وفعلا نزلنا واتمشينا مشي مش طبيعي أساسا وكم الناس كان غير عادي .. ماعلينا من الناس احسن دول عايزين بوست لوحدهم والبوست النهاردة لحمص الشام
المهم من كتر ما مشينا تعبنا و قررنا نقعد نشرب اي حاجة في اي حتة وفي مكان ما تعبنا قعدنا وطلبنا حمص الشام.. وياريتنا ما طلبنا .. المشكلة مش في حمص الشام ولا في إنه جه بعد 3 ايام ولا حاجة خالص .. الحوار كله في الشلل اللي حصلي بعد حمص الشام .. المفاجأة الكبرى إن في الحسين مكان ما قعدنا اللي هو ما ينفعش اننا نطلق عليه كوفي شوب ولا حتى قهوة لانها كراسي محطوطة في الهواء الطلق في الشارع .. ما علينا .. أهو في المكان ده ال 6 حمص الشام
بـ 90 جنية .. يا نهاار يا نهاااااااااار .. 6 حمص الشام بـ 90 جنية .. ليييييييه ؟ عشان إيه ؟ .. هو مش حمص الشام ده كان بتاع الغلابة .. حد يفكرني بس .. مش ده اللي كانوا بيقولوا عليه ان الغلبان اما بيحب يخرج ويتفسح بينزل الكورنيش يتمشى ويضرب واحد حمص الشام بـ جنيه أو 2 جنيه آخره يعني وواحد درة ويمكن ترمس ويروح ويبقى اخر تمام ؟ .. طب ايه ؟

كبايه حمص الشام في المكان العجيب ده ب 15 جنية .. أما لو خدتها في كوفي بجد هتبقى بكام .. حسبي الله ونعم الوكيل .. وبدل ما نخرج نتفسح ونتسحر خرجنا شربنا حمص الشام .. ومشينا وكلنا مش مصدقين نفسنا وعمالين نتريأ ونضحك ومش فاهمين ليه يعني
بس ابن خالتي ما شاء الله عليه ركز ولقطها وقالنا ليه
:)

هو قال انهم وهما بيقدموا لنا حمص الشام اكييييييد سمعوا ميرو وهي بتتحاور معايا فافتكرونا مش عارفين حمص الشام فقالك عاملهم أجانب دول مش عارفينه اساسا .. أصل ميرو النيرو كوانيرو حبي وحياتي سمعت عمو اللي بيقدم الطلبات وهو بيقول هجيبلكم الشطة برا وما كان منها غيييييييييييييير ........... اتفرجوااااااااا واعذروني

:D

إيه شطة ؟ شطة إيه ؟ وازاي شطة يعني هو مش حمص الشام ده مسكر ؟؟ أييييييييييييييييييييي ي .. ودي كانت الجملة اللي قالتها صاحبتي حبيبتي وعملي الأبيض في الدنيا ميرو وهي مفزوعه وعلى وشها براءة الأطفال المختلطة بالإزبهلال والعته بعيد عنكم وعن السامعين .. وده كان لعدم معرفتها اساسا بحمص الشام .. وده اللي عرفته ساعتها - بعد اكتر من 6 سنين صداقه - إن الحلوة الجميلة الفظيعة اللي هتشلني قريب لعدم معرفتها بمعظم الحاجات الطبيعية اللي في حياتنا - واللي مش هقولكم عليها خليها في قلبي خلوني ساكتة - عمرها ما أكلت حمص الشام ولا كان حصل بينهم سابق معرفه اساسا غير شكليا من بعيد لبعيد فكانت فاكرة إيه ؟ إيييييييييه ؟ .. إن حمص الشام بعيد عنكم وعن السامعين والقارئين مسكر وساقع .. مسكــــــــررررررر وســااااااااقع .. والسبب في لونه ده إن الميه اللي معاه دي عصير فراوله على برتقال .. شوفتوا الهنا اللي انا فيه .. دي حاجة من الحاجات الكتيييييييير يا اخوانا .. ما أنا كنت ناقصاها ساعتها مش كفاية حمص الشام ب 90 جنية لا وكمان مسكر وساقع .. لنا الله
:D

28 comments:

الميكروباص said...

أسعار سياحيه
واستغلال لمنطقة الحسين في رمضان اللي كله بيحب يسهر هناك
فرصة للبائعين من أجل رفع الاسعار

وانتم دفعتم 90 جنيه- يعني الواحد ب 15 جنيه
يااااااااااااااااا بلااااااااااااش

Radwa said...


على فكرة
انا عمرى ما كلت حمص الشام
شكلى انا كمان مش طبيعية
................
سندريلا

مــها العباسى said...

بيرو حبيبتى
انا مش هاتكلم على حمص الشام ابو 90جنيه لاسمح الله
عشان مبحبش اجيب سيرة حد فى غيابه
انما انا بجد عجبنى حمص الشام الساقع المسكر كدة
لا وبعصير الفراوله كمان
دة اللى اسمه قضاء وقدر بس بيكون على قلبنا زى العسل
تحياتى لحب حياتك ميرو
بس معلش لو مفيهاش اسائه ادب
كان طعمه ايه الحمص ابو90جنيه زى الحمص اللى نعرفه ولا ليه طعم تانى ومعلش على الفضول والتطفل

عاشقة القمر said...

لورانس العرب
مش كده برضو .. ببلاش خاااااااالص خالص ما تيجي تاخدلك واحد
:)

عاشقة القمر said...

سندريلا
لا .. لا بقى دي اكيد مؤامرة عليا .. مش كفايه عليا مرام انتوا بتكتروا كده ليه .. بس اهو برضو قضا اخف من قضا يعني انتي اكيد خيالك ما جابش للي جابه خيال مرام .. احمدي ربنا وعشان خاطري حاولي تدوقيه احسن انا كده اللي هطلع مش طبيعيه في الاخر ولا ايه
:)

عاشقة القمر said...

ههههههههههه .. ميهو حبيبتي والله يا اختي لو كنت اعرف قبل ما اكله كنت ركزت اوي اوي وكنت اتصورت جنبه كمان
:)
منوراني يا قمر وبجد بجد وجودك بيسعدني موووت

Anonymous said...

ههههههه :- ما شاء الله على الصداقة لكي الله يا عبير ويصبرك على الاخت الاتوقع ان هيا جاية من (كوكب تاني أو من بلاد برة بلاد ما وراء المحيطات ).
المهم
هما عملوكو ا زي السياح حظكم لو شايفين قدمهم واحد بيعلي صوته ويقول ريان يا فجل مكنش عملوا معاكم كدة .
حظكم وخلي بالك تعرفي ميرو النيرو كونيرو كل حاجة من دلوقتي لحد رمضان القادم .
وياريت تفضفدي في بوست خاص بميرو عن كل حاجة علشان متتعبيش ونشيل معاكي .
في أخر الكلام أقول رحلة سعيدة ويارب ما يحرمكم من بعض .
لكم مني التحية

إبن مصر said...

السلام عليكم
إزيك يا انسه عبير يا انسة الأنانيس

طبعا منوره زى العاده بس عايز اعرف ايه حمص الشام معمول فين يعنى يعنى اللى هو ازاى يعنى اوعى يكون مستورد؟
منين ؟؟
يعنى هيكون منين يا عبير حمص الشام هيكون من اليابان
انتى غطانه اساسا اصلآ تعزميها على حمص الشام مهو من الشام كنتى قضيها ترمس ولا صنع اليابان ولا صنع الصين ده صنع بلدنا ومبيتكسرش ههههههههههه
عموما كل سنه وانتى طيبه بقا وخلاص

إشراقة أمل said...

السلام عليكم
كيفك عبير وحشتيني
ربنا يزيد ترابطكم وصداقتكم يارب
ممكن بس اعرف شو هاي حمص الشام سوري على السؤال بس بجد كنت عاوزة اعرف
تحياتي ليكي
اشراقة

عاشقة القمر said...

australia ..
هههههههههه .. شوفت اللي انا فيه عشان تعرفوا بس .. انا دايما كنت بقولها كده انها جايه من حتة تانية اكيد مش هنا
:)
والله يا نور انا كمان كان نفسي اوي اتخانق صحيح انا ماليش في الخناق اساسا بس ماليش دعوة كنت مستعدة اقف اتخانق للفجر مش لازم اتسحر حتى :) بس هنعمل ايه بقى حظي ان بابا وابن خالتي عالم شياكه كده مش شكل خناق .. انا هبقى ادور على ناس تانية اخرج معاهم عشان اتخانق
:D
ههههههه .. آآآآه عايز توقعني واقول كل اللي شايلاه في قلبي وسااااكتة .. انت شكلك بقيت بتعزني اوووووي ونفسك تخلص مني .. بس صدقني يابني ماحدش هيستحمل اللي انا شايفاه
:)

عاشقة القمر said...

ابن مصر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ابن مصر ظهر يا نااااااااس ابن مصر رجع
:)
الاستاذ المختفي .. حمدالله على السلامة .. انا كويسه الحمد لله ويارب تكون انت كمان بخير
ومين قالك انها رضيت تشرب اساسا هي داقت بس .. زي ماكون جايبالها حاجة من الفضاء
اسكت والنبي اسكت خليني ساكته
:)
ما تتأخرش تاني
:D

عاشقة القمر said...

اشراقة أمل
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انتي كمان وحشتيني يا جميلة
ربنا يخليكي يا قمر
ههههه .. هو فيه ايه بقى والله اعيط
:)
هو انا بس اللي باكل حمص الشام ولا ايه .. انا مش عارفه طب هو ممكن يعني يكون عندكم ليه اسم تاني ؟ بصراحه مش عارفه
بس هو بصي حمص الشام ده هو اللي في الصورة بتاعة البوست ده
هو شكلي كده المفروض اعملكم عزومة حمص الشام في البلوج بس اكيد مش من ابو 90 جنية خليكوا كويسين عشان احبكوا
:)

ahmed_k said...

لأ كده بصراحه معاهم حق
90 جنيه كانت شربتكم تسعمية حمص شام على الكورنيش ههههههههه
بسيطه
تعيشوا وتاخدوا غيرها
واللي بيعيش يا بيشرب حمص هههههههه

funckydoctor said...

انا ما كلتش حمص قبل كده بس عارف انه سخن وبا لمون عادى يعنى
تعيشوا وتاخدوا غيرها:D

عاشقة القمر said...

ahmed_k ..
ههه .. نورتني بزيارتك الاولى واتمنى ماتكونش الاخيرة .. وربنا ما يحكم عليك بحمص الشام ب 90 جنية ابدا
:)

عاشقة القمر said...

fanckydoctor ..
انت كماااان ؟ .. والله عيب اللي انتوا بتعملوه فيا ده
:)
بس عارف .. تكفيني على الاقل معلوماتك عنه .. عقبال ما تدوقه بقى قريب يااااارب
:)
ايه ده انت كنت فين .. بقالك كتير ماجيتش لعل المانع خير .. وما تبقاش تتأخر علينا بقى يا دكتور
:)

Geo Amr said...

دة استغلال بشع بس اجمل حاجة فى الموضوع كله هى صحبتك والله أعلم يمكن الراجل افتكركم مش مصريين

Anonymous said...

حمص الشام ب90 جنيه
يبقي انت اكيد في مصر

Anonymous said...

لو سمحتي من فضلك الا مرام

محدش يتكلم على ميران احسن وربنا انتو حرين

كويس انه عارفة ان حمص الشام ده بيتشرب اصلا

تلاقيها كانت فاكراه بيتحط في ماديلية مفاتيح

عموما،، احنا اصلنا متربيين على الكريم كراميل حضرتك

ليكي دعوة؟
ليكي دعوة؟

مها ميهوووو

JustMe said...

ناس كتير متعرفش حمص الشام كنت مفكر حمص الشام الى بيكون مع الترمس ماعلينا عرفته منك دلوقتى بس فعلا فى ناس كتير مش تعرفه ولا عمرها شفته زيى كده ياعنى مش تظلمى البنية

عاشقة القمر said...

geo amr ..
هو شكله كده فعلا
:)
نورتني بزيارتك وابقى كررها تاني
:)

عاشقة القمر said...

يا ابتي اني رأيت
ول يا ول يا ول
بجد ماتعرفش انا مبسوطة اد ايه انك جيت تاني .. بتنورني يا باشا

عاشقة القمر said...

احسن تستاهل
ههههههههه .. وياريته كريم كراميل من بتاع الناس العاديين ده .. كريم كراميلكم اشبه للايس كريم من الكريم كراميل
:)
ما علينا بقى دع الخلق للخالق .. اديني لبست الليلة كلها وخلاص .. وزي مادايما بقولها اللهم اني لا اسألك رد القضاء
:) :)

عاشقة القمر said...

justme ..
لا اظلمها ايه بقى هو انا اقدر اكلمها بعد اللي انتوا عملتوه فيا ده هنا .. ده طلع نص شباب مصر مايعرفوش حمص الشام .. ده انتوا تعبتوا اعصابي .. امال مين اللي بياكل حمص الشام غيري
:)
وما تنساش تبقى تنورني تاني كتير بالزيارة

The Führer said...

ههههههههههه
ليييييييييييييييييييييييييه 90 جندي!!!
يمكن معمول بمية دهب ، أو يمكن مخلوط مخضرات!!وانتي عارفه إن المخضرات غالية!
أنا عارف إن الحسين يضم مركز النصب العالمي ،وحصلت معايا بس شاي وبعشرة جنيه ، لكن عملنا خناقة أنا وصحابي ومرضيناش ندفع غير 2 جندي للكوب ، الراجل هاج وماج لكن في الآخر نخ لما قلبنا للوش الصعيدي والتهديد بسيحان الدم.
مدونة أكثر من رائعة برجاء تقبل مروري
دمت بكل خير

Unknown said...

انا حصلت معايا مرة فى اسكندرية
عند محل سلطانة بتاع الأيس كريم اللى فى ميامى كنا اربعة خدنا اربعة ايس كريم
دفعنا 40 جنيه
عاااااااادى خااااااااالص
:D
...............
و نص شباب مصر اللى ميعرفوش حمص الشام
هما بردوا اللى ميعرفوش ان محمد نجيب كان اول رئيس جمهورية لمصر
هما بردوا اللى فى دماغهم ان مبارك هو صاحب النصر فى 6 اكتوبر 73 ولولا الضربة الجوية اللى اتنسبت ليه ما كان النصر
هما بردوا اللى بيترجملهم كلمة
FUCK YOU
تباً لك
:(
..............
المدونة روعة باللى انتى بتكتبيه
مشاء الله عليكى
و اى حاجة انا تحت امرك مش تتكسفى
انتى كنتى طلبتى منى حاجات مش فاكر انا عملتهالك ولا لا
فكرينى
;)

عاشقة القمر said...

The fuhrer ..
بجد مرورك اسعدني جدا واسعدني اكتر مروري بمدونتك الجامدة بجد .. اسلوبك تحفه ودمك خفيف مووت .. واتمنى وجودك الدائم ان شاء الله وماتكونش مرة وعدت
:)

عاشقة القمر said...

ايجوووو
ايجو جه يا ولاد .. حمد الله على السلامة زيارة بعد غياب
:)
ربنا يخليك يا جميل واحنا هنييجي فين جنبك بس .. واي حاجة هتقف قدامي اكيد هطلب على طول يعني امال هسأل مين يعني لو ما سألتش ايجو وزهقته
ربنا يخليك يا باشا وابقى تعالى
:)