Wednesday, July 22, 2009

.. تفكير .. تفكير .. تفكير

نفسي وانا ماشية في ممرات حياتي اللي جوا دماغي ألاقي ريموت كنترول أعمل بيه ستوب (stop ) .. بس مش stop للحياة يعني أموت .. ولا stop اللي تخلي المشهد اللي أنا فيه يثبت وأقف اتفرج عليه وأراجعه .. لا stop مختلفة شوية .. stop تخلي كل حاجة تختفي .. فجأة تبقى كل ممرات دماغي دي فااااضياااااه وبيضا ..فراغ حواليا أبيض .. شبه مشاهد ماتريكس كده .. أعيش شوية في هدوء وصفاء .. من غير تفكير في مين بيحب ومين بيكره .. وبكره عامل ازاي والمفروض يبقى عامل ازاي .. وإيه اللي المفروض يحصل وأعمل إيه عشان يحصل

كام يوم فاضيين صافيين بعيد عن أي تفكير وأي مشاهد وأي ألوان وأي حوائط وأي مجسمات .. بعيد عن أي حاجة

ممكن تقابل عيني أو تفكيري غير الفراغ الأبيض الوااااااااسع اللي ماشوفش غيره ..

ومفيش مانع من إن المشهد يتغير شوية ويكون بدل الفراغ الأبيض شاطئ فاضي على بحر صافي وسما أصفى .. عيشة هدوء .. حلم صعب المنال ..



يا ترى ده ممكن يحصل ؟ .. استحاله .. ولو حصل أكيد في يوم هرجع لحياتي من تاني وساعتها هيكون كل شيء أسوأ .. لإنه هيبقى فات المعاد .. كل حاجة كنت بفكر فيها والمفروض أعملها أو أحلها هيكون فات معادها واتكركبت أكتر ..

قال يعني هي مش كده كده متكركبة ..



إحساسي بإن دماغي بقت عامله زي بكرة خيط متكعبلة .. خيوط كتيير داخله في بعض ومفيش ولا خيط باينله نهاية هو اللي مخليني أتمنى وأحلم بالحلم ده .. احتياجي لفترة راحة من التفكير كل التفكير مخليني نفسي ألاقي فيشة مخي عشان افصله شوية .. مخليني عايزة أعمل format لدماغي يمكن ارتاح منها شوية .. ومش عارفه أعمل إيه ولا الحل هيكون إزاي .. الفرج من عندك يا كريم .. افرجها ياااااا رب ..

4 comments:

إبن مصر said...

السلام عليكم

ازيك يا عبير وحمدالله على السلامه والف سلامه عليكى من كتر التفكير
بس انا من رأى تاخدى اجازه وتروحى كان هااااادى انتى وحد بتحبيه وتقفلوا الموبايلات ولمدة بس 24 ساعه وانتى تحسى الفرق

ولكى كل اشواقى وحمدالله السلامه مره تانيه

سمراء said...

جربي اليوجا
هي الحاجة اللي ساعدتني علشان اخرج من الحالة دي
المركز الثقافي الهندي
بوسط البلد
كتبت عنها بعنوان اقتراح غير تقليدي

ربنا يوفقك
سمراء

عاشقة القمر said...

ابن مصر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الله يسلمك يا محمد وانا الحمد لله كويسه ويارب تكون انت كمان بخير
يا سلاااااااااااام على ده اقتراح مالهوش حل .. شبه الحلم بتاعي شويه برضو بس تفتكر 24 ساعة كفاية
:)
الله يسلمك مرة تانية .. ونورت بعد غيبه انت كمان .. ابقى سلملي على نور وطمنا عليه

عاشقة القمر said...

سمراء
ربنا يخليكي يا جميلة .. اقتراح ماجاش على بالي بس كويس برضو .. انا اسمع انها حاجة مفيده وبتجيب مع الناس
نورتيني يا سمراء واتمنى تكرري زيارتك تاني وتالت وعشرين
:)